23948sdkhjf

Danfoss gør klar til vækstoffensiv i Indien

I de kommende år vil Danfoss investere en halv milliard kroner i opførelsen af nye faciliteter i Indien, der skal huse R&D og produktion. Samtidig vil antallet af medarbejdere blive øget fra de nuværende 200 til mere end 1.000 inden 2015.
Danfoss lancerede i går ‘Indien 2015’, en vækststrategi, som beskriver, hvordan Danfoss vil sikre sig en endnu stærkere tilstedeværelse på det hurtigvoksende indiske marked.

Målet er at tredoble omsætningen i Indien inden 2015, og som led i strategien forventer Danfoss at investere en halv milliard kroner i løbet af de næste fire år i opførelsen af faciliteter, der vil huse en salgs- og R&D-funktion samt produktion.

Samtidig vil salgsindsatsen blive intensiveret i hele landet, mens antallet af medarbejdere ventes at stige fra de nuværende 200 til mere end 1.000 inden 2015. Hovedparten af disse medarbejdere vil arbejde med R&D og produktion for Danfoss’ største divisioner.

- I løbet af de sidste to årtier har Indien indtaget andenpladsen på listen over verdens hurtigst voksende økonomier. Den vækst ventes at fortsætte fremover, og det åbner nye forretningsmuligheder for os på tværs af hele vores produktportefølje. Indien 2015 er en plan for, hvordan vi vil udnytte det og opnå et endnu større salg i Indien. Både ved at udvide vores salgsindsats, men også ved at etablere R&D og produktion i langt større omfang end hidtil, siger Niels B. Christiansen, administrerende direktør og CEO i Danfoss.

Ingeniører & købedygtig middelklasse
Nogle af de faktorer, der har fået Danfoss til at investere yderligere i Indien, er et stort antal velkvalificerede ingeniører, en stor købedygtig middelklasse og et stadigt voksende hjemmemarked. Derudover regner Danfoss med, at en række trends inden for urbanisering, en voksende efterspørgsel efter kølekædeoptimering samt et stigende behov for elektricitet og energiløsninger vil skabe stærk efterspørgsel efter Danfoss’ produkter.

- I takt med, at Indiens BNP vokser, vil urbaniseringen af landet vokse. Det betyder, at millioner af mennesker vil strømme til byerne med en hidtil uset hastighed i landets historie. Når indbyggerne flytter til byerne, stiger behovet for elektricitet og energi. Det samme gælder for ventilation, aircondition og produkter, der kan sikre en effektiv køling af ferske fødevarer under transport og opbevaring. Det vil sætte gang i salget for Danfoss på områder som eksempelvis industriel køling samt frekvensomformere og produkter inden for sol- og vindenergi, siger Ole Møller-Jensen, Senior Vice President og formand, Danfoss India Board.

Leder efter nyt hovedkvarter i Indien
Danfoss’ næste skridt bliver at finde en lokation til opførelsen af den nye facilitet. Når det er sket, er målet, at den skal stå færdigbygget i fjerde kvartal af 2013. Det nye site vil blive det nye hovedkvarter for Danfoss i Indien og rumme alle funktioner, dvs. salg, kundeservice, administration, indkøb, R&D og produktion.

Samtidig videreføres Danfoss’ eksisterende kontorer i Mumbai, Gurgaon (New Delhi), Bangalore og Ahmedabad, der formentlig får følgeskab af nye salgskontorer rundt om i landet for at understøtte de nye vækstplaner.

Danfoss har været aktiv i Indien i mange år. I perioden 1964 til 1991 blev Danfoss’ produkter solgt via en joint venture partner. I 1991, hvor Indien iværksatte et økonomisk reformprogram, som førte til, at udenlandske selskaber fik bedre muligheder for at investere i landet, øgede Danfoss salget af produkter via et netværk af distributører. I 1998 etablerede Danfoss et salgsselskab, Danfoss Indien, som i dag beskæftiger 204 medarbejdere. Indien bidrager allerede væsentligt til Danfoss’ vækst og lønsomhed. I 2010 solgte Danfoss i Indien for 380 millioner kroner, og i 2011 forventes det tal at vokse markant.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.091