Strategien virker: Aasteds indtjening er fordoblet
Aasted er tilbage på indtjeningssporet. Det viser Farum-virksomhedens nyeste årsregnskab, der dækker 2019. Her er resultatet før skat mere end fordoblet til 39,3 mio. kr.
- Vi har i perioden fra 2017 til i år haft en strategiplan, der har fokus på produktsiden. Vi har kigget meget på produktprogrammet og produktarkitekturen i forhold til modularisering, og det begynder at give effekt, fortæller administrerende direktør Piet Tæstensen, Aasted.
Han tilføjer, at der i strategien også er et skarpt fokus på forsyningskæden. Her har man derfor kunnet hive omkostninger ud i de forskellige led i takt med, at den nye produktstruktur bredes ud.
Flere moduler
Modulariseringen har fokus på den måde, som Aasted kan sammensætte sine maskiner på. Det er lykkedes for virksomheden, der blandt andet producerer produktionsanlæg til den globale chokoladeindustri, at kunne gøre brug af de samme byggeklodser på flere måder.
- Man kan sige, at der er en væsentlig del af vores moduler, som vi kan bruge flere steder. Samtidig lever vi af at kunne lave de skræddersyede løsninger, og det kommer vi til at blive ved med at fokusere på, siger Piet Tæstensen.
- Målet er, at en tilpas stor del af selve grundchassiet eller anlæggenes ramme er mere modulariseret.
Han kalder udviklingen for vejen frem. Men det gælder samtidig om at finde den rette balance mellem det, som man kan og skal. For Aasted skal samtidig holde fast i sit DNA, der er skræddersyede og kundetilpassede løsninger.
Udvælger nøgleleverandører
Et andet sted, hvor Aasted finder en gevinst, er i produktionshallerne. Her er tilgangen meget inspireret af lean-principperne.
- Vi kan se, at både projekteringsdelen, sourcing og assembly har fungeret godt sidste år, siger direktøren.
Virksomheden prøver også at udvide værdikæden og udvælge nogle nøgleleverandører. Her kan man i samarbejde kigge ind i leverandørernes værdikæde i forhold til, hvordan produktionen kan optimeres lige fra starten af produktionsprocessen.
Gode første seks måneder
Aasted landede i slutningen af 2019 en god bunke ordrer. Det har virksomheden levet godt af i første halvår af 2020. Midt i corona-krisen er det til gengæld svært at gætte på, hvordan resten af 2020 vil forløbe, fortæller direktøren.
Det store spørgsmål er, hvordan fjerde kvartal kommer til at se ud.
- Vi kan se, at der dukker flere projekter op, og at vi skal i flere dialoger om projekter. Men vi er ikke tilbage ved normalen i forhold til at få lukket de nye sager, siger Piet Tæstensen.
Han sætter sin lid til, at en del af de projekter, som er blevet udskudt, bliver lukket her i sommer eller efter sommer.
mio. kr. | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 589,5 | 631,7 |
Resultat af primær drift | 45,2 | 24,7 |
Resultat før skat | 39,3 | 18,9 |
Årets resultat | 29,3 | 14,0 |
Balancesum | 237,3 | 308,8 |
Egenkapital | 76,0 | 46,7 |
Antal ansatte | 345 | 391 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019 |
Artiklen er en del af temaet Regnskab.