23948sdkhjf

Jernkabler skal stoppe kobbertyverier

Banedanmark er så plaget af tyveri af kobberkabler, at man tager tungere skyts i brug. Hidtil har man erstattet kobberkablerne med aluminiumskabler, men nu testes et helt nyt jernkabel.
Tyveri af kobberkabler er et stort problem for Banedanmark, og man arbejder på mange fronter for at stoppe tyverierne og gøre det uattraktivt at stjæle kablerne langs den danske bane. Og et af initiativerne er at benytte sig af andre kabeltyper, skriver Banedanmark på sin hjemmeside.

Aluminium erstatter kobber
Allerede i dag bliver kobberkablerne på banen erstattet med aluminiumskabler efter et tyveri. Aluminiumskabler har også en videresalgsværdi, men den er langt lavere end prisen for kobber.

- Det er prisstigningerne på kobber, som har gjort det attraktivt for tyve at stjæle vores kobberkabler. Derfor er den eneste langsigtede løsning at fjerne kobberet fra banen, siger teamleder Ole Løkkegaard, Banedanmark.

Tester nyt jernkabel
Det er også baggrunden for, at Banedanmark nu arbejder på et nyt jernkabel, som kan afløse kobberkablerne på længere sigt. Indtil videre har kablet været igennem en lang række tekniske test, som kablet har bestået. Og inden det kan blive endelig godkendt, skal det testes på to prøvestrækninger i starten af det nye år.

- Det er et rigtig godt kabel, som overholder alle de krav og værdier, som det skal overholde, og det er tilpasset, så det kan bruges i vores eksisterende installationer, siger Ole Løkkegaard, og fortsætter:

- Vi skal teste det i real-life, inden vi kan tage det i brug. Vi skal finde ud af, hvordan det er at arbejde med, når det kommer ud og ligge på banen, og eventuelt tilpasse kablet, hvis der viser sig problemer.

Jernkablet vil blive testet både på S-banen og fjernbanen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094