HISTORISK: Derfor blev Migatronics farve grøn
Siden 1987 har Ove Godiksen arbejdet på Migatronics serviceværksted i Fjerritslev, og over årene har den erfarne serviceteknikker bygget og repareret svejsemaskiner i alle størrelser og afskygninger. Han har således indgående kendskab til den svejseteknologiske udvikling gennem tiderne, og selvom teknologien har taget flere kvantespring, så har de gamle svejsemaskiner stadig deres berettigelse, fortæller han.
58-årige Ove Godiksen startede i 1977 sin karriere som automekaniker på BP’s gamle servicestation i Fjerritslev. Han havde på det tidspunkt godt hørt om de to iværksættere, Richard Haastrup og Jørn Rødbro, som dengang eksperimenterede med svejsemaskiner i en kælder i nabobyen Bonderup.
- De arbejdede begge for den lokale mekaniker, hvor der en dag kom en sælger fra Bach & Uhrenfeldt på besøg, som ville sælge dem en svejsemaskine. Sådan en maskine kunne de sagtens lave selv, mente de. 14 dage senere kom sælgeren på besøg igen, og de viste ham deres svejsemaskine. Den fangede sælgerens interesse, og han ville godt sælge flere, fortæller Ove Godiksen om starten på Migatronic og afslører, hvor Migatronics karakteristiske grønne farve stammer fra:
- Som så mange andre nyopstartede virksomheder havde Migatronic - eller Haastrup & Rødbro, som det hed dengang - i begyndelsen ikke så mange penge mellem hænderne. De malede derfor svejsemaskinerne med overskudsmaling, de fik forærende fra Fjerritslev Maskinforretning, der på det tidspunkt solgte Deutz-traktorer, som er grønne. Sådan blev farven grøn.
Blev selv ansat
I 1987 blev Ove selv ansat hos den fremadstormende svejsekoncern, og han møder den dag i dag stadig ind på Migatronics serviceværksted i Fjerritslev. Her begyndte han for 33 år siden med at producere den populære svejsemaskine AutoMig, som blev eksporteret til udenlandske markeder under både Migatronics eget brand og som private label.
- Dengang masseproducerede vi standardmaskiner i op til 2.500 maskiner per ordre. De blev solgt til bilproducenter i alle verdenshjørner fra Sverige og Tyskland til USA, siger han og fortæller, at ordrerne over årene blev mindre som følge af maskinernes høje kvalitet og lange holdbarhed:
- AutoMig er en god, gammeldags svejsemaskine, hvor man kun kan skrue op for tråd og strøm. De går meget sjældent i stykker, og det havde selvsagt indflydelse på mersalget dengang. Vi støder stadig på dem den dag i dag, når de kommer ind til service. Flere både private og professionelle svejsere benytter sig nemlig stadig af AutoMig, så der er stadig liv i de gamle svejsemaskiner, som stadig har deres berettigelse.
Software tager over
Ifølge Ove Godiksen begyndte svejsemaskineproducenterne i starten af 90’erne at fokusere på at udvikle ny teknologi. Det gjaldt særligt inverter-teknologien, som oprindeligt blev opfundet i 80’erne og siden da var blevet udviklet og finpudset.
- Med udviklingen af inverter-systemet tog svejseindustrien et stort spring. En svejsemaskine, der før vejede 80 til 100 kilo, gik nu gevaldigt ned i størrelse til måske 20 kilo. Teknologien blev bare bedre og bedre, og herefter fulgte bærbare TIG-maskiner, DC-maskiner osv.
Det er dog ikke at sammenligne med i dag, hvor der ifølge Ove Godiksen hele tiden bliver udviklet nye svejseteknologier, der er med til at automatisere jern- og maskinindustrien. Det gør dog ikke den erfarne svejseteknikker noget.
- Det kan godt være en udfordrende at reparere på en softwarebaseret maskine, da vi ikke altid kan gå ind og måle på, hvor der er sket en fejl. Heldigvis har vi hos Migatronic en masse dygtige folk i huset, som altid står klar til at hjælpe os, hvis softwaren driller. Derudover bliver vi ofte sendt på kursus, så vi hele tiden holder os opdateret på de seneste teknologier, siger han og pointerer, at han ser digitaliseringen som en nødvendighed:
- Automatisering og højere effektivitet er en forudsætning, hvis vi i Danmark skal kunne konkurrere med udenlandske markeder - særligt Kina og Indien. Så selvom det til tider kan være svært at følge med, er digitalisering og automatisering helt sikkert for det bedre, siger Ove Godiksen.
Artiklen er en del af temaet Svejsning.