Flensburg-værft sikret overlevelse og to nybygninger
Brikkerne begynder nu at falde på plads for Flensburger Schiffbau-Gesellschaft, efter at værftet har været ude i et økonomisk stormvejr af dimensioner.
Det er den tyske invester Lars Windhorst, der igennem sin virksomhed Tennor Holding tidligere har givet løfte om at holde hånden under det nordtyske værft, som nu har sat underskrift på en redningsplan i trit med den tyske lovgivning for insolvente virksomheder.
Det betyder, at værftets aktiviteter og aktiver overgår til en række selskaber under Tennor Holding, som ved samme lejlighed har afgivet bestilling på to ro/ro-skibe. Dermed er der sikret arbejde til 350 værftsarbejdere, imens yderligere 300 ansatte overgår til et særligt transfer-selskab, eftersom der ikke er beskæftigelse til dem.
- I disse vanskelige tider med store omvæltninger er det vigtigt for mig at være der for FSG og dets ansatte. Desværre er det ikke muligt at bevare alle job i FSG, men jeg har en fundamental tro på selskabets fremtid, og det er derfor, jeg bakker op om selskabet igen sammen med Tennor, siger Lars Windhorst i en pressemeddelelse og fortsætter:
- En vanskelig restruktureringsprocess ligger foran os. Hvis alle de involverede står sammen, kommer vi igennem den.
Appellerer til Siem
Hvorvidt de 300 medarbejdere, der nu er overgået til transferselskabet, kommer til at bygge skibe igen, afhænger helt af tilgangen af nye ordrer. Det ligger ikke engang fuldstændigt fast, at der er arbejde til de 350 medarbejdere i værftet, fordi finansieringen af de to ro/ro'ere til Tennor endnu ikke helt på plads, men FSG's adm. direktør Martin Hammer er optimistisk.
- Vi vil gøre alt for at sikre, at opførelsen af de to ro/ro-skibe til Tennor bliver succesfuldt gennemført, og for at vinde yderligere ordrer til værftet. Der er positive tegn fra branchen, fordi rederierne er opmærksomme på den høje kvalitet i vores skibe. Vi kan også se frem til at færdiggøre projekter i samarbejde med Pella Sietas i fremtiden, siger han i pressemeddelelsen.
Der ligger dog allerede et potentielt stykke arbejde og venter hos værftet i Flensborg Fjord. Det er den omstridte nybygning 774, som i sin tid blev kontraheret af franske Brittany Ferries under navnet 'Honfleur'. Skibet blev dog så forsinket fra FSG, at Brittany Ferries fik og gjorde brug af muligheden for at trække sig, hvorefter ejerskabet af nybygningen overgik til FSG.
Norske Siem, der solgte FSG-værftet til Tennor i august 2019, endte dog med at købe det ufærdige skib, og derfor er det nu op til Siem at beslutte, hvor nybygningen skal bygges færdig. Fra Thomas Jansen, der er leder af FSG's works council, lyder der et klart ønske.
- Takket være de to skibe kontraheret af Hr. Windhorst kan dette relativt lille skibsværft blive ved med at operere på kort sigte. Vi har brug for yderligere kontrakter, og brug for at finde arbejde til vores personale hurtigt. Derfor beder jeg Hr. Siem om, at skibet ved vores kaj, nybygning 774, kan blive færdiggjort i Flensborg. Så kan flere kollegaer fra transfer-selskabet blive genansat hos FSG, siger han i pressemeddelelsen.
Som Søfart tidligere har skrevet, indgav FSG konkursbegæring den 24. april i år. Konkursbegæringen gav ejeren tre måneder til at sætte en ny økonomisk start og rekonstruktionsproces for virksomheden i gang, og det er altså det, som nu er sket.
Værftets økonomiske krise tog for alvor fart med forsinkelsen af den 1.900 passagerer og 2.800 lanemeter store ro/pax-færge ’W. B. Yeats’ til Irish Ferries, der mere end et halvt år forsinket blev leveret i december 2018. Forsinkelsen førte til store samlede tab i forhold til kontraktlige dagbøder gennem den knapt syv måneder lange periode.
Læs mere: Derfor er FSG-værftet i dyb krise