23948sdkhjf

Havmølleproducent: Vi mangler installationsskibe nu

Efterspørgslen efter skibe, der kan installere vindmøller offshore, er nu så stor, at det fører til tabte ordrer for producenterne. 

Det skriver Tradewinds

Udsagnet kommer fra David Matthews, der er GE's salgsdirektør for Nordeuropa. På et webinar afholdt sammen med Clarksons Platou satte han fokus på, at der i løbet af de kommende år vil blive mangel på installationsskibe – også kaldet WTIV (wind turbine installation vessel).

- Hvis vi ikke kan sikre os det rigtige skib inden for den rigtige tidsramme, kan det påvirke vores evne til at vinde disse projekter på grund af konkurrencen. Det er en meget vanskelig situation, meget udfordrende, siger David Matthews ifølge Tradewinds.

Ifølge Clarksons er der 16 WTIV'ere i flåden i dag. Med den nuværende ordrebog ser antallet ud til at stige til 23 skibe i 2023. Der er dog tvivl om timingen for nogle af nybygningerne, og dertil kommer, at blot syv af de 23 skibe i 2023 vil være i stand til at håndtere de største havmøllekomponenter til den tid, vurderer Clarksons. Manglen på skibe vil føre til en teoretisk flådeudnyttelse på 115 pct. 

- Jeg er ikke sikker på, at alle har regnet det her ud, siger Clarksons research-chef Turner Holm ifølge Tradewinds. 

Dagsraterne for en WTIV ligger i øjeblikket omkring 220.000 dollar. Til sammenligning koster et nyt WTIV op til 335 mio. dollar. 

Efter at A2Sea solgte deres installationsskibe til belgiske DEME, bliver nu kun to skibe i katagorien opereret kommercielt ud fra Danmark. De tilhører Swire Blue Ocean, som dog er ejet af et asiatisk moderselskab. 

Dertil kommer rederiet Ziton, som har specialiseret sig i tonnage, som kan deltage i drift og vedligehold af havmølleparker. 

Læs også: Offshore vind-rederiet Ziton udvider O&M-kapaciteten

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078