23948sdkhjf

Weissenborn vil samarbejde sig til vækst

Underleverandøren oplever fremgang for øjeblikket, men kunderne stiller krav om større leverandører, og det vil Weissenborn blandt andet imødekomme ved at samarbejde med kollegaer i branchen.
Weissenborn oplever pæn vækst for øjeblikket. En ny strategiplan, der skulle transformere virksomheden fra håndværker til industrivirksomhed, blev sat i søen i 2009, og resultaterne kan ses på bundlinjen.

- Sidste år tjente Weissenborn kr. 1,5 mio. kr. før skat, og vores vækstmål på 30 % med en EBIT på 8 % ser ud til at lykkes i 2011, siger administrerende direktør og hovedaktionær Peter Møller.

Bevist satsning på aluminium
Han tilskriver blandt andet succesen, at Weissenborn har opgraderet kvalitetsnormerne ganske kraftigt; blandt andet gennem en ISO 9001:2008-certificering, men derudover skyldes det også, at man helt tilbage i 2007 bevidst begyndte at satse på brugen af aluminium i produktionen.

- Aluminium er et fremragende metal, som vejer en tredjedel af stål, og som ikke nødvendigvis kræver nogen form for overfladebehandling. Vi ser, at vindbranchen især efterspørger søvandsbestandig aluminium til deres offshore-konstruktioner. For vindbranchen er vægt efterhånden blevet en begrænsning for tårnets størrelse, hvilket betyder, at der er fokus på alternative materialer til erstatning for traditionelt stål. Aluminium har fordele i mange henseender, blandt andet kortere montagetid, når produktet vejer en tredjedel, lavere transportomkostninger og brug af energi, når lavere vægt skal flyttes. Betragter vi miljøaspektet, er der flere fordele, da aluminium kan genanvendes, og i modsætning til mange andre materialer mister aluminium ikke sine unikke egenskaber ved omsmeltning, der desuden kun kræver 5 % af det oprindelige energiforbrug, forklarer Peter Møller.

Satsningen på aluminium har bevirket, at Weissenborn blandt andet har modtaget en ordre på flere millioner kroner på platforme i aluminiums-dørkplade, som skal leveres frem til primo 2014. Ordren er blandt andet sikret på grund af strategi-ændringen i 2009.

Kræver fortsat fokus
På trods af væksten og den pæne ordreindgang er Peter Møller bevidst om, at det kræver forsat fokus på vækst og proaktiv tænkning at opretholde succesen i fremtiden.

- Vi er i øjeblikket ved at indsamle informationer til nye strategiske væksttiltag for de kommende to år. OEM’er i vindbranchen ønsker større og bredere leverandører, hvilket vi ser som udfordringen for mange SMV-virksomheder i Danmark. Virksomhederne skal have en væsentlig større volumen, end vi har i dag, siger han, og fortsætter:

- Derfor er vi bliver nødt til at re-tænke hele vores tilgang til OEM’er og tilstedeværelsen på det globale marked. Hos Weissenborn ser vi blandt andet muligheder i konsolidering eller forpligtende samarbejde med to eller flere virksomheder. Vi kan se forskellige samarbejdsmodeller, hvor virksomhederne deler kompetencer og udnytter hinandens kundeportefølje, sælgere og evt. globale tilstedeværelse. Udfordringen i den kommende tid bliver derfor at finde dem, der vil være med til at skabe fremtiden sammen med Weissenborn, slutter Peter Møller.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065