Kampagne: Flere unge skal uddannes i industrien og som smede
Der skal flere unge ind på industri- og smedeuddannelserne. Derfor slår Dansk Metal og Tekniq Arbejdsgiverne nu et nyt slag for at få flere unge til at vælge en uddannelse inden for metalindustrien. Det skriver organisationerne i en fælles pressemeddelelse.
Coronakrise eller ej. Allerede nu skal Folkeskolens afgangselever forholde sig til deres fremtidige uddannelse og karriere. Og står det til Tekniq Arbejdsgiverne og Dansk Metal, må det meget gerne blive en industri- eller smedeuddannelse.
Derfor er de to organisationer gået sammen om en kampagne, der går i luften den 24. november 2020. Omdrejningspunktet er en film om industri- og smedeuddannelserne og en række annoncer på Facebook, Instagram og YouTube.
- Vi har brug for de unge, og vi vil gerne vise dem, hvilke fantastiske muligheder de får med en industri- eller smedeuddannelse. Det er en moderne branche – måske også langt mere end de unge tror – hvor man med den nyeste teknologi kan styre robotter, lave 3D-tegninger og programmere CNC-maskiner. Det er arbejde, der handler om præcision og kvalitet, og hvor man skal bruge både hænderne og hovedet, siger Tina Voldby, underdirektør i Tekniq Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.
- I fremtiden kommer vi i den grad til at mangle faglærte, og ikke mindst inden for smede- og industriområdet. Alt for mange unge og deres forældre ved ikke, hvilken fed uddannelse med nærmest uanede fremtidsmuligheder man får, når man vælger en smede- eller industriuddannelse. Derfor sætter vi nu fokus på det, så flere forhåbentlig tager den rette beslutning, siger Kasper Palm, forbundssekretær og ansvarlig for uddannelse i Dansk Metal.
Vil skabe overblik
Coronapandemien betød, at brobygningsforløbene blev aflyst for afgangsklasserne i folkeskolerne. Dermed mistede eleverne muligheden for at besøge landets ungdomsuddannelser.
- Brobygningsforløbene er rigtig gode udstillingsvinduer for vores uddannelser, så aflysningen af dem har kun gjort behovet for at hjælpe de unge med at træffe de rigtige uddannelsesvalg større. Manglende viden om uddannelserne er desværre en barriere, og det forsøger vi at hjælpe med her, siger fortæller Kasper Palm.
I forbindelse med kampagnen er der også oprettet et særligt website – en landingpage – hvor de unge kan få mere information om uddannelserne til industritekniker, klejnsmed, rustfast smed og landbrugsmaskinmekaniker.
Klar opfordring til virksomhederne
Samtidig med kampagnen opfordrer Tekniq Arbejdsgiverne også virksomhederne til selv at gøre en ekstra indsats for at tage flere lærlinge. Det vil ske i form af annoncer i fagmedierne og en målrettet indsats på LinkedIn.
- De fleste af vores medlemsvirksomheder gør allerede en stor indsats for at ansætte lærlinge. Siden 2014 er der indgået 17,5 procent flere uddannelsesaftaler på industri- og smedeuddannelserne, mens medlemmerne af Tel Arbejdsgiverne har øget antallet af uddannelsesaftaler med 76 procent. Det er flot, men hvis vi skal undgå at mangle hænder i fremtiden, skal vi have endnu flere unge i gang med vores uddannelser, siger Tina Voldby.
Hun påpeger, at der er brug for, at også andre brancher i højere grad hjælper med til at tiltrække og uddanne de dygtige faglærte unge. Derfor vil annoncerne være rettet mod alle landets metalindustrivirksomheder.