23948sdkhjf

Nyt partnerskab skal give SMV’er et skub ud i kunstig intelligens

Landets små og mellemstore virksomheder har et stort efterslæb, når det gælder brugen af kunstig intelligens i deres forretning. Kunstig intelligens (AI) har potentiale til at styrke Danmarks BNP med 1,6 procent på sigt. Det viser en ny analyse fra konsulenthuset McKinsey.

Ifølge rapporten er Danmark blandt de 11 lande i verden, som har bedst forudsætning for at udnytte potentialet i kunstig intelligens. Og i visse brancher er der ifølge McKinsey særligt lavthængende frugter at plukke: Transport og logistik, sundhedsvæsenet, detailhandlen, den offentlige/sociale sektor og rejsebranchen.

- Danmark er blandt de bedste i verden på det digitale område, men mange af vores virksomheder mangler stadig at komme med på vognen - især SMV’erne. Og det er en skam, for det koster vækst. Hvis AI kan klare trivielle rutineopgaver, kan medarbejdere bruge mere energi på det, danskerne er stærke til: kreativitet og innovation. Vi håber, at samarbejdet her kan hjælpe virksomhederne i gang med at høste frugterne af kunstig intelligens, siger Christine Sørensen, politisk chef for Google i Danmark, i en pressemeddelelse.

Kunstig intelligens kan for nogen virke uhåndgribeligt. Men der er tale om helt konkrete redskaber, der kan gøre hverdagen nemmere ved at lade computerens enorme regnekraft gøre en del af menneskets arbejde: For eksempel chatbots, som sparer ressourcer i kundeservice eller smarte AI-løsninger, som letter bogholderiet.

SMV’er halter ofte bagefter større virksomheder inden for kunstig intelligens. Ifølge Danmarks Statistik bruger kun 4-8 procent af virksomheder med færre end 250 ansatte kunstig intelligens, mens det i langt højere grad sker hos store virksomheder.

Dansk Industri, Alexandra Instituttet og Google tager nu initiativ til at give SMV’erne et skub fremad. Google lancerer et værktøj kaldet "Kunstig intelligens til virksomheder", som kan give SMV’er specifikke anbefalinger til, hvordan kunstig intelligens kan hjælpe netop deres forretning. For at omsætte anbefalingerne til handling tilbydes der gratis 1:1 sparring med eksperter i kunstig intelligens fra Alexandra Instituttet og Dansk Industri.

- Mange tror desværre, at kunstig intelligens er forbeholdt de store virksomheder, men det er en alvorlig misforståelse. Kunstig intelligens er fremtiden for både store og små virksomheder – det er en investering, der kan betale sig, og som øger konkurrenceevnen. Vi går ind i det her partnerskab for at bistå især SMV’erne med at komme i gang med at bruge kunstig intelligens til at skabe fremgang og vokseværk i deres virksomhed, siger rådgivningsdirektør i Dansk Industri, Kinga Szabo Christensen.

Anders Kofod-Petersen, der er professor i kunstig intelligens og direktør ved Alexandra Instituttet i København, siger:

- Vi befinder os lige nu i det ”sweet spot”, hvor kunstig intelligens som teknologi er så fremskreden, at man har muligheden for at komme i gang i dag, samtidig med at man har muligheden for at være blandt de første på markedet og høste store gevinster med teknologien. Derfor er det vigtigt at hoppe på vognen nu, siger han.

Googles indsats i partnerskabet er en del af et samlet initiativ fra virksomheden, som frem til udgangen af 2021 skal give 25.000 borgere og virksomheder et digitalt løft.

I partnerskabet indgår også et initiativ fra Dansk Industri og Alexandra Instituttet under navnet AI Garage, som giver den enkelte virksomhed mulighed for at få hjælp til at komme videre med deres AI-ambitioner.

Forsideillustration/Colourbox

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156