Corona-krise giver robotsvejsning skub frem
Under hele coronakrisen har Alsrode Smede- og Maskinfabrik stort set haft arbejde til alle ansatte, og i perioder har man også haft travlt, lyder det fra virksomheden.
Og travlhed har tvunget flere emner ind under en svejserobot.
- I første runde af coronakrisen var det mest mindre opgaver som f.eks. nødvendige reparationer, løsninger til byggeriet og den slags, der holdt fabrikken kørende. Men her i anden fase virker det som om, at virksomhederne er kommet i gang med investeringerne igen. I første runde forsvandt den type opgaver næsten helt, men lysten til at investere er kommet tilbage, siger Brian Basse, der er direktør for Alsrode Smede- og Maskinfabrik.
- Travlheden har udfordret vores vanetænkning. Tidligere tog vi kun opgaver med større stykantal ind i robotafdelingen, fordi der er en del programmeringsarbejde i forbindelse med opstart, men nu har vi lavet mindre oplag af f.eks. balustre til terrasser og trapper eller simple dele til maskinindustrien. Det er gået rigtig fint, fordi det trods et lille oplag, har vist sig, at programmeringen kan klares hurtigt, når det er enkle svejsninger, siger Brian Basse i en pressemeddelelse.
Der er tale om opgaver, som typisk kan udføres på 12-15 minutter af en smed, men som kun tager robotten 5-6 minutter. På robotterne giver det en helt ensartet kvalitet fra første til sidste emne.
- Det har været lidt af en øjenåbner for os, at det faktisk har været en god forretning for både for os og vores kunder, så det fortsætter vi med, efter coronakrisen forhåbentlig snart er overstået, siger Brian Basse.
Artiklen er en del af temaet Svejsning.