Alumeco-direktør: Overskriften er at forenkle ting
Fredag offentliggjorde Alumeco, at man 1. februar integrerer søsterselskabet Metalcenter Group ind i moderkoncernen.
Det hele er et led i en ny treårig strategi, som skal forenkle hverdagen for både kunderne og Alumeco selv.
- Overskriften er at forenkle ting – sætte strøm til alt det, vi kan, automatisere, optimere. Det er jo fremtiden for at kunne skalere, at vi ikke gør alle de der manuelle processer. Dem skal vi have automatiseret. Og det gør man især ved at kigge meget over mod digitalisering, forklarer administrerende direktør Per Thanning Johansen om strategien.
- For at digitalisere er du nødt til at have nogenlunde strømlinede processer i hele gruppen, og her i Danmark har det været nødvendigt at slå de to selskaber sammen. Det giver også mening over for kunden, at han ikke har to sælgere gående ind ad døren, fortsætter han.
En automatiserings- og digitaliseringsrejse
Målet hos Alumeco er også at vokse i de kommende år, uden at Per Thanning Johansen dog vil sætte tal på den forventede vækst.
- Vi har selvfølgelig nogle interne mål, hvor vi gerne skal vækste sammen med markedet - det er minimum. Det gør vi ved at gøre os mere skalerbare. Du når en vis størrelse, og så skal du finde ud af, hvordan du kommer næste step. Det gør man ved at kigge på strukturer og processer – så er du klar til at rykke igen, siger han.
Konkret er Alumeco derfor ved at se på, hvor man kan effektivisere forretningsgangene.
- Det er en digitaliseringsrejse og en automatiseringsrejse, som vi altid har været på, og som vi egentlig bare sætter lidt mere turbo på nu, forklarer Per Thanning Johansen.
Ny automatiseret pladelager på vej
Sammen med væksten kigges der dog også på omkostninger. Målet er at få mere ud af de ressourcer man har til rådighed i dag.
- Hvis du ikke er konkurrencedygtig, har du ikke en plads i markedet. Det er for at nå mere med de samme ressourcer, for vi gør alt for at kunne vokse, uden vi skal have en person mere, hver gang vi vokser 500 eller 1000 tons, forklarer Per Thanning Johansen.
I den forbindelse investerede man allerede sidste år 22 millioner kroner i et fuldautomatisk højlager til aluminiumsprofiler, og nu tager man hul på næste skridt.
- Vi er ved at automatisere hele vores standard pladelager. Det er ikke alle folk, der køber hele paller med plader. Der er nogen, der skal bruge to af en slags og fire af en anden. Der har vi købt et automatiseringsanlæg ind, som kan plukke automatisk. Så det er det nye, der bliver installeret her over foråret og sommeren. Igen for at gøre det mere optimalt, og der er også noget med sikkerhed. Så vi kan plukke hurtigere og mere effektivt, vi kan ekspedere flere ordrer. Det er det, det handler om lige meget, hvilken forretning man er i, lyder det fra Alumeco-direktøren.