Ny Jorgensen-direktør holder vækstplanerne varme
Kenneth Bo Madsen har haft et halvt år på posten som administrerende direktør hos Jorgensen Engineering. Og de første måneder er ikke gået helt som planlagt, for meningen var, at den nyansatte direktør skulle ud i verden og trykke de store kunder i hænderne.
I stedet har Kenneth Bo Madsen haft øjnene rettet mod de mange udfordringer, som den 140 mand store Odense-virksomhed er havnet midt i, fordi Covid-19 har stjålet agendaen. Og virksomheden er i den grad vokset med udfordringerne, fortæller han.
- Man rykker sammen i bussen og er stærke. Jeg har haft samtlige værktøjer i brug og har fokus på at skabe stabilitet og bevare organisationen og medarbejderne, siger Kenneth Bo Madsen
Han fortæller, at selvom corona-situationen ikke er gunstig, så er det lykkedes at komme meget fornuftigt ud af 2020.
Digital udvikling accelererer
Den 52-årige direktør har haft en meget bred erfaring med sig ind i sit nye job. Han har været i en række forskellige ledende poster hos blandt andet Arla og Svansø Food, og senest var han vicedirektør hos Sanovo Technology.
En af de ting, som Kenneth Bo Madsen har oplevet på nærmeste hold, er en hurtig udrulning af nye teknologier. Her peger han især på virtuelle værktøjer som holo lenses, der har hjulpet virksomheden med at FAT- og SAT-teste, når kundernes anlæg skal godkendes og installeres.
- Vi har taget virtuelle værktøjer i brug og fundet nogle nye veje, hvor vi har brugt lokale partnere til at være vores hænder og fødder ude i verden. Her har vi dirigereret dem fra Odense, siger direktøren.
Omsætningen skal vokse
Et af de vilkår, som følger med ansættelse som Jorgensen-direktør, er vækst. Og her har Kenneth Bo Madsen arbejdet med at opjustere strategien til den næste vækstfase.
Han peger på, at Jorgensen Engineering er en meget profitabel virksomhed, men der skal kæmpes mere for at få ordrerne i hus.
- Vi har en stor del af omsætningen i mælkepulverindustrien, men vi skal også arbejde aktivt i andre segmenter – ud fra den devise, at vi kan tilbyde vores automatiseringsløsninger til andre industrier, siger Kenneth Bo Madsen.
- Vi er verdensmestre i komplekse håndteringsløsninger med krav om høj automationsgrad og høje hastigheder. Og vores knowhow kan i princippet bruges i alle industrier uanset slutprodukt.
Globalt fokus
Direktøren vil ikke sætte procenttal på strategimålet, som rækker ud til 2025, men han kalder det for en ambitiøs vækst. Derfor er virksomheden i øjeblikket også i gang med at forberede sig på, at verden åbner igen.
- Vores vigtigste marked er Europa, og nu skal vi ud over Europa og vækste på nye markeder. Vi har udstyr stående i hele verden, og vi skal bruge det som springbræt til mere vækst, siger han.