Palomat ruster sig til nye markeder
Indenfor det sidste halve år har den nordjyske producent af pallemagasiner oplevet øget efterspørgsel fra nye markeder – og ikke blot fra Europa.
- Det positive er, at den øgede interesse ikke blot ses i Europa, men forespørgslerne kommer også fra USA, tilføjer hun.
Andre krav i USA
Der arbejdes på nuværende tidspunkt målrettet med en mulig ny forhandler i USA – et marked som stiller lidt andre krav til pallemagasinerne.
- Det er vigtigt, vi er 100 % gearet som virksomhed til det amerikanske marked. Her er det ikke nok, at pallemagasinet er CE-mærket. Der er nogle andre krav, Palomat’en skal leve op til. Vi har før solgt til USA, men det har eksempelvis været gennem danske virksomheder, som har afdelinger i USA. Aldrig gennem en lokal forhandler, siger Majbritt Svane.
- Fragtomkostningerne er også af en anden størrelse, end vi normalt arbejder med. Vi vil jo være konkurrencedygtige og ikke udkonkurrere os selv på forhånd, tilføjer hun.
Marked med potentiale
Hun er dog ikke i tvivl om, at det amerikanske marked udviser et stort markedspotentiale og dermed nye vækstmuligheder. De allerede leverede Palomat’er til kunder som Pepsico og Unilever har været kundetilpassede løsninger, som fungerer til kundernes store tilfredshed.
- Den mulige nye forhandler forhandler i forvejen et andet dansk produkt, som har været på det amerikanske marked i godt fire år. Samarbejdet her fungerer godt, så vi ser positivt på et muligt fremtidigt samarbejde. Vi må se, hvad vi når frem til i løbet af de næste par måneder, slutter Majbritt Svane.
På nuværende markeder som fx Frankrig og Sverige opleves der samtidig igen vækst. Det er markeder, som hidtil har været hårdt ramt af den økonomiske krise.