23948sdkhjf

Migatronic kæmper stadig med svagt marked

Svejsemaskin-producenten havde pæn vækst i Nordeuropa, mens Sydeuropa haltede efter. I 2012 skal der satses yderligere i Asien.
Migatronic fik i 2011 et overskud før skat på 5,6 mio. kr. mod et underskud før skat på 9,0 mio. kr. i 2010

- Resultatet er positivt påvirket af de kapacitetstilpasninger, der er foretaget i de seneste par år, herunder også i 2011, samt af en betydelig vækst i salget af svejsemaskiner på 20 % i koncernen. Til gengæld har et fald i salget af automatiseringsudstyr på 50 % påvirket resultatet negativt, skriver Migatronic i sit årsregnskab.

Priser under pres
Koncernens omsætning endte på 279 mio. kr. mod 267 mio. kr. i 2010, hvilket svarer til en omsætningsstigning på 5 %.

- Den globale finanskrise og især dens følgevirkninger påvirker stadig Migatronics afsætning, både i ind- og udland. Der er i årets løb foretaget omkostningstilpasninger i koncernen, og det vurderes, at bestræbelserne på at tilpasse koncernens kapacitetsniveau til de aktuelle markedsmuligheder nu er tilendebragt, skriver Migatronic.

- På trods af et kraftigt fald i efterspørgslen efter svejsemaskiner på verdensplan, er der ikke sket en konsolidering og dermed strukturel rationalisering af branchen. Med et uændret antal producenter til at dele et mindre marked er konkurrencesituationen blevet yderligere skærpet. Dermed presses virksomheden yderligere på indtjeningsmarginalerne, og behovet for rationalisering og effektivisering er øget, lyder det videre.

Svag vækst i 2012
Også i 2012 ventes en vækst der er påvirket af den globale økonomiske situation. I 2011 har Migatronic haft pæn vækst i Nordeuropa mens de sydeuropæiske markeder har været træge, og Fjerritslev-virksomheden har svært ved at forudsige udviklingen i 2012.

- På den baggrund forventer Migatronic ikke en væsentlig vækst på koncernens europæiske hovedmarkeder i 2012. Der satses på betydelig vækst på markederne i Kina og Indien, hvor Migatronics markedsandele er meget små i forhold til markedernes størrelse. I disse lande vil vi styrke afsætningen gennem udvidelse af distributionskanalerne, bedre markedsforståelse og flere markedstilpassede produkter, skriver Migatronic.

På baggrund af disse forudsætninger forventer Migatronic en svag vækst både i omsætning og resultat i 2012.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095