Industrigigant: Flere piger skal have en karriere inden for teknologi
Der er behov for flere kvinder i naturvidenskabelige og teknologiske job, og interessen for fagene skal vækkes allerede i skolen.
Det er udgangspunktet for Naturvidenskabernes Hus’ årlige kampagnedag Girls’ Day in Science, som industrikoncernens Alfa Lavals danske afdelinger netop har valgt at styrke sit engagement i, så Alfa Laval i år deltager med alle fire danske sites.
Girls’ Day in Science løber af stablen onsdag den 6. oktober, hvor Alfa Laval slår dørene op for op til 120 tilmeldte piger fra grundskolen og gymnasiet i henholdsvis Aalborg, Kolding, Søborg og Nakskov. Her kan pigerne glæde sig til blandt andet at møde nogle af de kvindelige medarbejdere hos Alfa Laval samt prøve kræfter med blandt andet projektledelse og produktdesign.
- Det er vigtigt at have en mangfoldig arbejdsstyrke, ganske enkelt fordi det øger vores kreativitet og konkurrenceevne samt bidrager til et bedre arbejdsmiljø. Diversitet er essentielt for, at vi som virksomhed når vores mål. Når der er få kvinder, som vælger naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser, bliver vi afskåret fra en væsentlig talentmasse, og det er rigtig ærgerligt. Som virksomhed påtager vi os derfor hellere end gerne vores ansvar for, at piger får vakt interesse for teknologiske fag allerede i grundskolen og gymnasiet, siger customer experience focus manager hos Alfa Laval, Charlotte Staun Christensson, i en pressemeddelelse.
Girls’ Day in Science sætter hvert år fokus på, hvad de naturvidenskabelige, tekniske og håndværksmæssige fag kan føre med sig af spændende uddannelses- og jobmuligheder.
På den årlige kampagnedag slår virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet dørene op for piger i 4.-10. klasse og i gymnasiet og viser de mange muligheder, der er i de såkaldte STEM-fag (Science, Technology, Engineering and Mathematics).
I år afholdes Girls’ Day in Science for niende år i træk, og det har kun været muligt, fordi virksomheder som Alfa Laval vælger at åbne dørene for de mange piger og vise, hvad de har at byde på, fortæller direktør i Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck:
- Mødet med kvindelige medarbejdere, som pigerne kan spejle sig i, og som kan forklare helt konkret, hvad de arbejder med inden for eksempelvis teknologi og naturvidenskab, har stor betydning for pigerne og er med til at åbne deres øjne for, hvor mange spændende muligheder der gemmer sig i disse fag – og ikke mindst, at de bestemt også er for piger. Derfor gør det en kæmpe forskel, at virksomheder som Alfa Laval deltager på dagen, siger hun.
Netop muligheden for at opleve virksomheder og job i virkeligheden er noget af det, som de deltagende piger fremhæver som en fordel ved at deltage i Girls’ Day in Science. Den seneste evaluering af kampagnedagen viser således, at 92 procent af de adspurgte piger synes, at undervisningen er mere spændende, når man ser, hvad fagene kan bruges til i virkeligheden, mens 75 procent siger, at de er blevet inspireret af de medarbejdere, de mødte på dagen.
- Vi tror på, at muligheden for at møde kvindelige rollemodeller i en virksomhed som vores kan være med til at inspirere de unge piger til at vælge en uddannelse og et job inden for for eksempel teknologi, IT eller naturvidenskab. Det at få muligheden for rent faktisk at se, hvordan man kan arbejde med teknologi i praksis samt ikke mindst møde nogle af de kvinder, der arbejder med teknologi i hverdagen, er uden tvivl med til at gøre fagene mere konkrete og nærværende for pigerne og dermed forhåbentlig også vække deres interesse for en uddannelse og et job inden for området, siger Trine Holm Jensen, der senior HR partner i Alfa Laval.