Fynboer angriber nyt svejsemarked
Odense-virksomheden Inrotech har hidtil hovedsageligt solgt sine svejserobotter til skibsværfter og offshore-industrien. På kundelisten er blandt andet det britiske værft Harland & Wolff, der i sin tid byggede Titanic, og det amerikanske værft Halter Marine.
Men nu går man efter et nyt segment, nemlig store lagertanke. Her sker svejsearbejdet som oftest manuelt.
- Man bygger en tank, ved at man sætter én ring op ad gang. Så svejser man normalt de horisontale svejsninger med pulversvejsning, som er noget hurtigere, men man kan ikke svejse vertikalt med pulver, så det gør man manuelt, forklarer Gert Jørgensen, adm. direktør hos Inrotech, der dermed ser store effektviseringsmuligheder.
Kompakt robotløsning
Den fynske virksomhed har over de seneste par år udviklet en speciel crawler, som er en robotløsning, der kan bevæge sig henover krumme overflader. Det er nu installeret crawlere på de første to sites; et skibsværft i Rumænien og et vandkraftværk i Canada.
Det er den løsning, Gert Jørgensen også ser et marked for inden for lagertanke:
- Vi har udviklet crawleren, der er den mindste robot, som UR laver, som vi har sat på en lille trolley. Det hele vejer kun 45 kilo. De kører så på en skinne, der er lavet af titan, som man gør fast til underlaget med magneter. Så er der faktisk kun to ting man skal gøre. Det ene er, at man skal sørge for, at det hele står i position. Det vil sige, at det skal stå sådan, at robotten kan nå svejsningen, og så skal man definere start- og slutpunkt, og så ellers trykke på den grønne knap, forklarer han, og fortsætter:
- Så finder robotten fugen, scanner fugen med en linjescanner og danner sig et overblik over hele fugens forløb med alle de tolerancer og afvigelser, der er, og beregner automatisk hvordan den skal fylde fugen op. Det vil sige, nogen steder skal den køre langsommere og pendle bredere, og nogle steder skal den køre hurtigere og pendle lidt mindre således, at man til slut har en fuge, der er fuldstændigt uniformt fyldt op.
Crawleren fastgøres med en magnet på tankens topkant, og kan således følge fugerne hele vejen rundt.
Har fået flere henvendelser
Gert Jørgensen tror meget på lagertankene som et nyt forretningsområde for Inrotech i tillæg til de mere kendte brancher som skibsværfter, vandkraftværker og offshore-industri.
- Vi har ligesom set på, hvor man ellers har store stålkonstruktioner, hvor man svejser manuelt eller semimanuelt. Så faldt vi over lagertankene og så, at der kunne være et potentiale. Vi har faktisk fået overraskende mange henvendelser fra store konstruktionsfirmaer fra både USA, Tyskland og så videre. Så det virker som om, vi har ramt noget, der kan blive til noget, konstaterer han.
Artiklen er en del af temaet Maskinfokus.