Alfa Laval har sat fart på ny opfinder-fabrik
Genbrug af kaffegrums, sammenklappelige vindmøller, radioaktiv energi i containere, nyt liv til kasserede grønsager...
Det er ideerne bag blot fire af nu 22 startup-projekter, som den 137 år gamle industrikoncern Alfa Laval lægger betongulv til i den danske afdeling i Søborgs industrikvarter.
Siden 2018 har Alfa Laval nemlig valgt at åbne dørene for iværksættere, der har brug for en partner og fysisk plads til at teste deres opfindelser af i stor skala. I foråret 2020 bliver der sat ekstra skub på iværksætter-miljøet, da en fabrikshal på 3.000 kvadratmeter blev ledig, da dele af Alfa Lavals produktion af anlæg til rensning af ballastvand og dekantere blev rykket til fabrikken i Aalborg og Krakow i Polen.
- Hvis man som startup kan se det smukke i det tomme gulv, er der her en god mulighed for at opskalere sin virksomhed, fortæller Henrik Jarl Røssel, som er chef for Alfa Laval Innovation House og Innovation Factory.
- I de forskellige startups får vi inspiration til at udvikle Alfa Laval, for vi skal som klassisk virksomhed også inspireres til at tænke anderledes. Og vores startups får adgang til at prøve deres ting af i virkeligheden, de får plads, og de får let adgang til at teste deres produkter af i takt med, at de bliver udviklet, uddyber han.
Alfa Lavals udstyr bruges især i energisektoren, i søfarten, i fødevareindustrien og inden for vandteknologi. Og for alle forretningsområders vedkommende handler det om at styrke arbejdet med digitalisering, bæredygtighed og FN’s Verdensmål, hvor virksomheden også har arbejdet tæt sammen med Gladsaxe Kommune.
Indgår kontrakt med startups
Det match har mange iværksættere nye løsninger til. Alfa Laval skriver en kontrakt med iværksætterne, som sikrer, at de bidrager til startupmiljøet, og at Alfa Laval får mulighed for at blive en del af produktionen.
Mange af ideerne udspringer fra studerende fra Danmarks Tekniske Universitet, hvor deres opfindelse er modnet så meget, at de første investorer er fundet, men de mangler de fysiske rammer til at løfte produktet til det næste niveau.
- Vi hjælper med at skalere op og med tilgangen til markedet, hvor vi arbejder med at gøre ideerne klar overfor større kunder. Her er det nemlig afgørende, at projektet er så grydeklart som muligt, fordi der typisk kun er et enkelt skud i bøssen, forklarer Henrik Jarl Røssel.
For Alfa Laval handler det om udvikling og at få indsigt i nye markeder og nye teknologier og frem for alt også en ny måde at tænke på. Traditionelt tager det fem til otte år at udvikle et nyt produkt, før den første kunde er i hus.
- Hvis vi kan speede den proces op, så det kan være klar i løbet af tre år, har det et stort potentiale både for os og for iværksætterne, siger Henrik Jarl Røssel.
Fået øjne op for mikrofabrikker
Siden første startup fik kvadratmeter på betongulvet, har Alfa Laval lært mange ting.
Først og fremmest at se potentialet i helt nye virksomheder, hvor Alfa Laval ellers typisk er i kontakt med de store industrier.
- Nu har vi fået øjnene op for at bygge mikrofabrikker, som er med til at få skabt en loyalitet med iværksætterne, og hvor de får en forståelse for, hvad vi kan som stor industrivirksomhed med et globalt setup, siger Henrik Røssel.
Et væsentligt område er også at sikre en tæt kontakt mellem iværksættere og Alfa Lavals forretningsdirektører. Det er nødvendigt for at få en større gevinst ud af samarbejdet, fordi der ellers er en fare for, at iværksætternes ideer ikke bliver omsat til ny forretning i Alfa Laval.
- Det handler i virkeligheden om at få vores egen forretning ind på et tidligere stadie. Lige nu er fokus meget om at bygge et startupmiljø op. Men det at få forretningen med og i virkeligheden få dem til at se potentialet er ekstremt vigtigt – men vi kan nu se, at det kommer, siger Henrik Røssel.
Innovation House og Innovation Factory i Søborg er tænkt som en to-tre år lang mellemlanding for iværksætterne, før de flyver videre med en mere moden forretning.
Gør plads til iværksættere
Henrik Røssel anbefaler andre klassiske industrier at åbne dørene og lade startups få nogle kvadratmeter ledigt betongulv til deres ideer. De behøver ikke frygte, at iværksætterne stjæler forretningspotentiale fra de erfarne virksomheder – tværtimod, for iværksætterne viser vejen til nye globale forretninger, der kan blive fremtidens vækstmotor.
Det er en anbefaling, DI gerne gentager. Chefkonsulent Anders Sparre, som er ansvarlig for DI’s iværksætteraktiviteter, er begejstret for Alfa Lavals initiativ og de muligheder, modellen åbner for både de store veletablerede virksomheder og iværksættervirksomhederne.
- Det er et meget gennemtænkt setup, hvor Alfa Laval har skabt nogle erfaringer, som andre nu kan blive inspireret af. I startup-miljøet taler man meget om at ”give tilbage til miljøet”, når man selv har fået succes. Her er et godt eksempel på, at det lige så vel kan være de ældre virksomheder, der ”giver tilbage”, når de på en og samme tid får input til egen innovation og hjælper en række iværksættere videre, siger Anders Sparre.
Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.