Klumme: Eksport- og innovationsnetværk
Ud over at være en aluminiums-klynge er AluCluster samtidig et nationalt innovationsnetværk.
På tærsklen foran en ny national innovationsstrategi ligger det mig derfor overordentligt meget på sinde her at argumentere for, hvilke muligheder vi har i Danmark for at bruge et innovationsnetværk særdeles kommercielt.
Hvorfor er et innovationsnetværk en unik platform?
AluCluster lægger i disse år rigtig meget energi i at kigge internationalt på vegne af de tilknyttede virksomheder. Det skaber en ganske markant opbakning fra virksomhederne, og denne opbakning er hele grundlaget, hvis vi vil noget med innovation i samspil med universiteterne, videninstitutionerne og virksomhederne.
Metoden er forholdsvis simpel, idet man skal kigge på vores klynge eller netværk som en udvidet ”døråbner-funktion”. Denne funktion bliver særdeles effektiv og helt relevant, når vi omhyggeligt udvælger de kollegaer eller netværk ude i verden, som vi ønsker at samarbejde med. Vi har en meget omfattende kontaktflade på alle niveauer i vores netværk – det samme har andre klynger i udlandet. Disse kontakter kan forenes. Helt essentielt er metoden herefter at sørge for at udvælge indsatsområder, som har interesse begge veje. Det er ikke effektivt nok, hvis det ”blot” er et fremstød fra dansk side. Udgangspunktet skal være win win.
Ret fokus på Tyskland
For AluCluster og vores netværk er Tyskland et marked med et meget stort fremtidigt potentiale. Vi har iværksat et meget gennemgribende samarbejde med andre klynger i Bayern, hvor alt er planlagt efter ovenstående model. Tyskerne mangler innovative leverandører ind i auto-, mekatronik-, og luftfartsbranchen. Kan klyngerne forestå sorteringsarbejdet og døråbner-funktionen, er tyskerne meget villige til at kigge mod nord. Samarbejdet har allerede udviklet sig yderligere, og således drager helt konkrete innovationsprocesser i en række stolte danske virksomheder nu nytte af forskning i Sydtyskland. AluCluster kan nu også via de tyske kollegaer håndtere helt specifikke ønsker om ”foretræde” fx dybt ind i Audi-organisationen. På denne måde kan vi begynde at bruge disse netværksplatforme på en kommerciel vis, og det er vigtigt udgangspunkt for alt vores andet innovationsarbejde.
Vi har naturligvis vores fælles brancheorganisation Aluminium Danmark, DI med på siden i dette arbejde, fordi vi arbejder tæt sammen, og fordi det rummer elementer, som løbende kan løftes over i et decideret eksportarbejde i DI.
Balance
Skal et innovationsnetværk fungere optimalt, kræver det en nøje balance imellem at sikre virksomhedernes interesse og lyst til at være en del af netværket. Det sporer vi nu i markant højere grad end tidligere, og det skyldes internationaliseringen i AluCluster. Derfor er det også en opfordring til andre om at gribe udfordringen. Det behøver ikke være eksotisk at eksportere, og lige syd for grænsen er der en rivende udvikling i gang. Det kan skabe danske arbejdspladser i aluminiumsbranchen og ganske givet i mange andre sektorer, og der kan vi som innovationsnetværk være med til at spille en rolle.