Sjællandsk maskinfabrik har knækket digitaliserings-koden
- I dag er digitalisering blevet det absolut vigtigste værktøj til at skabe vækst i vores virksomhed. Vi er meget glade for, at vi er kommet i gang, og det er blevet en gamechanger for os.
Sådan siger René Keilby, administrerende direktør i vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik, som har hovedsæde i Køge.
Maskinfabrikken er en af de 69 virksomheder, som i løbet af de seneste tre år har fået lavet en digital vækstplan via regionalfondsprojektet ”Digitale Veje til Vækst – SMV vækstplan”. Projektet er undervejs støttet med 7,2 millioner kroner fra EU’s Regionalfond, og for pengene har man fået 69 virksomheder, der har knækket koden til øget digitalisering.
Øget omsætning og flere medarbejdere
Baseret på vækstplanerne er det ikke urealistisk, at virksomhederne lander på en samlet vækst i omsætningen på mellem 60 og 100 procent i de kommende fem år, oplyser projektleder Jonas Holm fra Zealand, Sjællands Erhvervsakademi i Køge, der drev projektet.
- Virksomhederne regner desuden med at ansætte omkring 30 procent flere medarbejdere i samme periode. Vi kan ikke tage æren for den vækst, men vi håber at have bidraget til fundamentet for, at det kan lade sig gøre, lyder det fra projektlederen.
Nyt ERP-system skaber resultater
I René Keilbys virksomhed gav EU-projektet tilskud til en konsulent, der hjalp med at udvælge et nyt ERP-system, som giver overblik over hele virksomhedens produktionsflow og processer. Og den digitalisering har allerede skabt resultater i virkeligheden, forklarer René Keilby:
- Det nye system har betydet rigtig meget for os: Kunderne er begejstrede for det, og vores medarbejdere er sprunget med på vognen. Nu starter hver dag i produktionen med, at produktionslederen på en skærm gennemgår dagens produktion med medarbejderne, siger René Keilby.
Stort digitalt skridt
RegLabs digitaliseringstrappe
Trin 1: Digitalisering af interne administrationsprocesser
Trin 2: Digitale og automatiserede kerneprocesser
Trin 3: Digitale salgskanaler, kommunikation og rekruttering
Trin 4: Digitale innovationsprocesser
Trin 5: Digital forretningsmodel
RegLab er en nonprofit organisation, der har til formål at styrke viden, kompetencer og netværk inden for regional erhvervsudvikling.
Et fællestræk for de 69 deltagende SMV’er i ”Digitale Veje til Vækst – SMV vækstplan” er, at de alle har taget et stort, digitalt skridt fremad – målt med RegLabs digitaliseringstrappe (se boks), der rummer fem trin. På stigens første tre trin udvikler virksomheder sig frem mod digital drift, og på det fjerde trin går virksomheden i gang med digitale innovationsprocesser til for eksempel forretningsudvikling og udvikling af nye produkter.
- Inden vækstforløbene var SMV’erne i gennemsnit nået halvandet trin op ad digitaliseringstrappen. Ud fra de vækstplaner, der udarbejdet, er det vores vurdering, at de efter forløbene har flyttet sig halvandet point op ad trappen – og nu ligger på trin 3, siger Jonas Holm, og fortsætter:
- Vi har ingen virksomheder, der er på fjerde trin, og det skyldes ikke mindst, at virksomhederne ”lærer lektien” på de første tre trin og behøver derfor ikke hjælp i vores projekt til at komme videre. Næste skridt kan være at finde en rådgiver, som kan hjælpe med at planlægge yderligere digitalisering.
Deltagerne er primært kommet fra fødevarebranchen, detailhandelen, transport og logistik samt bioproduktion, og virksomheder fra bygge- og anlægsbranchen er også godt repræsenteret.
En del af virksomhederne har også fået hjælp til kompetenceudvikling i søsterprojektet ”Digitale Veje til Vækst – Kompetence”, som er støttet af EU’s Socialfond med 10,1 millioner kroner. Dette projekt slutter i august 2022.