23948sdkhjf

Det gode råd: Du må aldrig kime en tysker ned

Der er lige et par ting, som er gode at huske, hvis man som dansk maskinfabrik skal udnytte de genopståede eksportmuligheder til det tyske marked.

Det vurderer industri- og eksportrådgiver på det danske generalkonsulat i Hamborg, Erich Børner.

- Et rigtig gennemarbejdet forarbejde er helt afgørende, når du skal lave en aftale med en tysker, siger Erich Børner, der som rådgiver ofte er med helt fra starten, når der skal tages kontakt fra en dansk underleverandør til en tysk kunde.

- Man skal allerede før første kontakt have sat sig ind i, hvor ens produkt giver værdi for den tyske virksomhed. Man skal med andre ord have forarbejdet på plads, ellers falder det lynhurtigt, vurderer Erich Børner.

Samtidig understreger han, at tålmodighed er helt afgørende.

- Der er stadig kulturelle forskelle mellem Danmark og Tyskland, og når du har fået indledt en god dialog med en tysk virksomhed, må man aldrig nogensinde begynde at bombardere dem med opringninger og mails og andre henvendelser for at komme hurtigt videre i sagen. Sådan arbejder man ikke i Tyskland, og man risikerer, at den potentielle tyske kunde trækker sig, siger Erich Børner.

Stort potentiale

Eksportrådgiveren er dog ikke i tvivl om, at der under den formelle dialogtone er stort potentiale for øget dansk eksport fra de danske maskinfabrikker til de tyske industriproducenter

- Maskinfabrikkerne i Tyskland er slet ikke fleksible på mindre serier, og helt overordnet har de tyske spåntagende virksomheder ikke den bredde og fleksibilitet, som de danske virksomheder har, siger Erich Børner.

For der arbejdes med to forskellige syn på produktion på hver sin side af grænsen.

- En dansk maskinfabrik vil kigge på et emne og tilpasse sin produktion efter emnet. En tysker vil sige, at jeg har de her maskiner, så du kan få det her emne, så fleksibiliteten er langt fra så høj som i Danmark, siger Erich Børner.

Han opfordrer alle med eksporttanker til Tyskland til at tage kontakt til konsulatet for at høre om muligheder for hjælp til at komme ind på det tyske marked. Det er gratis at ringe til konsulatet, og det er også gratis at få besøg af en eksportkonsulten for at høre om mulighederne for markedsanalyse og netværksdannelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083