Certificeringer er blevet et konkurrenceparameter
En ny certificering gør Ålsrode Smede- & Maskinfabrik til en få virksomheder i Danmark, der må svejse skinnebåret materiel.
- I praksis har vi ikke fået kompetencer, vi ikke havde før, men kravene til dokumentation går kun én vej, og det er opad. Derfor betyder det noget for vores stilling i markedet både nu og i fremtiden, at vi har fået den såkaldte ISO 15085-certificering, som handler om at svejse på tog. Vi kan simpelthen tage opgaver ind, som ellers ville være rykket uden for vores rækkevidde, siger administrerende direktør Brian Basse fra Ålsrode Smede- & Maskinfabrik, i en pressemeddelelse.
Fokus på certificering giver fælles spilleregler
Virksomheden har udført svejsninger på tog og andre typer af skinnebåret materiel flere gange tidligere. Det er der ifølge Brian Basse formentlig mange, der har gjort uden at have den formelle certificering, og Ålsrode Smede & Maskinfabrik har som en naturlig ting altid fulgt regelsættet som beskrevet i standarden. Alligevel hilser den østjyske maskinfabrik det øgede fokus på certificeringer velkommen.
- Grunden til, at vi får certificeringen nu, er, at det er blevet et lovkrav. Det er en del af en generel skærpelse, vi oplever i disse år, og det efterlever vi selvfølgelig. Men jeg vil også sige, at selvom det er ganske ressourcekrævende at blive certificeret, så skaber det en gennemsigtighed og nogle fælles spilleregler, som jeg grundlæggende synes er gode for markedet. I sidste ende tror jeg, at alle vinder på det, siger Brian Basse.
Mere effektiv igangsætning af nye opgaver
Ålsrode Smede- & Maskinfabrik besluttede for flere år siden, at de ville ligge i front på certificeringer. Det har været en dyr proces, men efterhånden begynder fordelene at vise sig på flere fronter, og Brian Basse opfordrer generelt metal- og maskinbranchen til at prøve at omfavne kravene snarere end at se dem som et irritationsmoment.
- Vi har brugt millioner på certificeringer, men i dag betyder det, at vi kan springe en masse mellemregninger over, når vi skal i gang med nye opgaver. Kunder kan på få minutter forvisse sig om, at kvaliteten overholder alle juridiske krav. Det er nemmere for både dem og os, så når man først kommer dertil, har det, der begyndte som en administrativ byrde, faktisk gjort os til en mere effektiv forretning, der både er nemmere og tryggere for kunden at indgå en aftale med, slutter Brian Basse.