Overfladebelægninger fra Teknologisk Institut kommer nu med certificering
Teknologisk Instituts Center for Tribologi har fået en ISO 9001-certificering.
Tribologi handler om overflader, der bevæger sig mod hinanden, og inden for dette område samarbejder Teknologisk Institut hver dag med kunder, der har høje dokumentationskrav til færdige komponenter og belægninger - det stiller omfattende krav til proceshåndteringen. Derfor var certificeringen til Tribologi et naturligt og vigtigt skridt, som netop garanterer en systematiseret tilgang til håndtering af ledelsesstrategier og processer.
- Med ISO 9001-certificeringen bliver alle processer certificeret. Det er selvfølgelig vigtigt set fra kundernes side, fordi ISO 9001-certificeringen giver en forventning om, at der er styr på kundernes emner fra start til slut - og at der er styr på alle processerne. Det sikrer kunden, at de aftaler, vi indgår, også vil være de aftaler, vi arbejder ud fra, samt at afvigelser håndteres professionelt. På den måde er det langt hen ad vejen et spørgsmål om, at man skaber en ægte tryghed i maven for kunden, lyder det fra Bjarke Holl Christensen, sektionsleder på Teknologisk Institut.
En forenkling af kundernes processer
Ud over at certificeringen sikrer kunden fuld sporbarhed i processen, forklarer Bjarke Holl Christensen også, at certificeringen forenkler kundernes processer, fordi de undgår selv at skulle auditere, hvilket blandt andet kan være tilfældet i fødevare- og medico-segmentet.
- Selvom vi langt hen ad vejen har kørt rigtig mange af de samme processer tidligere, så har det for os været et spørgsmål om at kunne dokumentere det via en ekstern blåstempling. Tidligere har flere af vores kunder skullet auditere os for at have os som underleverandører, men i og med at vi nu har fået certificeringen, betyder det, at de undgår denne proces. Så foruden at være en tryghedsskabende faktor er det også en forenkling af deres processer, fordi det allerede er gjort af en ekstern part, fortæller Bjarke Holl Christensen, og tilføjer:
- Derfor vil mange kunder komme til at spare arbejde ved, at vi har fået et eksternt stempel på, at den måde vi agerer på og kører vores processer er i orden.
Et kontant og skarpt blik på mulige forbedringer
Det er ikke kun i forhold til eksternt samarbejde, at certificeringen har betydning: I internt regi forudsætter certificeringen også et konstant og skarpt fokus på processerne.
- ISO 9001-certificeringen forudsætter og kræver, at vi hele tiden forholder os til vores egne processer, og det tvinger os derfor til hele tiden til at holde os skarpe på at gøre tingene bedst muligt. På den måde har certificeringen også en intern betydning, der sikrer et meget skarpt ledelsesmæssigt fokus, fortæller Bjarke Holl Christensen.