23948sdkhjf

Alfa Laval vil vække pigers interesse for teknologi

Produktdesign og produktudvikling samt bryggerisystemer og membranteknologi er på programmet for i alt 130 tilmeldte piger fra lokale 7.-9. klasser, når de onsdag den 5. oktober kommer forbi Girls’ Day in Science hos Alfa Laval i henholdsvis Aalborg, Kolding, Søborg og Nakskov.

Her skal pigerne møde nogle af Alfa Lavals kvindelige medarbejdere, som viser og fortæller mere om deres arbejde hos industrikoncernen:

- Mødet med kvindelige rollemodeller i en virksomhed som vores kan forhåbentlig være med til at inspirere de unge piger til at vælge en uddannelse og et job inden for for eksempel teknologi, IT eller naturvidenskab. Vi vil gerne bidrage til, at fagene bliver mere konkrete og nærværende for pigerne, når de oplever arbejdet i praksis og møder nogle af de kvinder, der arbejder med teknologi i hverdagen hos os, forklarer Stine Grønnemose, managing director for Alfa Laval i Nakskov.

Det er Naturvidenskabernes Hus, der for tiende år afholder Girls’ Day in Science. Engagementet fra virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer er afgørende for, at pigerne får en god oplevelse på dagen:

- Kvinder er stadig underrepræsenterede på uddannelser og virksomheder inden for STEM-fagene (Science, Technology, Engineering og Mathematics), og den manglende diversitet får konsekvenser for os alle. På Girls’ Day in Science møder pigerne for en dag medarbejdere, forskere eller studerende, de kan spejle sig i, og de får et konkret og praktisk indblik i deres fag, siger Maiken Lykke Lolck,direktør i Naturvidenskabernes Hus.

Hos Alfa Laval ser man frem til at byde pigerne velkommen og på den måde bidrage til, at den samlede arbejdsstyrke bliver mere mangfoldig:

- Diversitet er essentielt for, at vi som virksomhed når vores mål. Vi bliver ganske enkelt afskåret fra en væsentlig talentmasse, når der er for få kvinder, der vælger naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser, og det er rigtig ærgerligt. Vi påtager os derfor hellere end gerne et ansvar for at vække pigernes interesse for disse fag allerede i folkeskolen, siger Stine Grønnemose.

En evaluering af Girls’ Day in Science 2021 viser blandt andet, at 86 procent af de deltagende piger fandt dagen god og lærerig. 74 procent af pigerne svarede desuden, at de blev inspireret af rollemodellerne på dagen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.674