Støberigigant skyder 2023 i gang med ny koncernstrategi
For mange danskere er det nye år en frisk start, og det samme må siges om en af Nordeuropas største støberikoncerner, Birn.
Her skyder de nemlig det nye år ind med at lancere en ny strategi for hele koncernen, der samlet beskæftiger knap 750 ansatte fordelt på seks fabrikker i Danmark, Sverige, Tyskland og Italien.
Mere kundedrevet tilgang
Ifølge koncerndirektør Claus Beier skal den nye koncernstrategi understøtte arbejdet med at skabe innovative og markedsorienterede løsninger samt øge synligheden overfor blandt andet kunder.
- Med fornyet fokus på vækst vil vores koncern med afsæt i den nye strategi fremadrettet have en mere kundedrevet og markedsorienteret tilgang til tingene. Vi kommer derfor også til at være mere synlige overfor blandt andet vores kunder, som vi ønsker at øge vores kommunikation med, siger han.
Claus Beier nævner bæredygtighed som ét eksempel på et kundedrevet område, som Birn fremadrettet kommer til at arbejde yderligere med. Den nye koncernstrategi tager blandt andet udgangspunkt i fire af FN’s verdensmål, som skal agere pejlemærker for hele Birn-koncernen. Det drejer sig om verdensmålene bæredygtig energi, anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarligt forbrug og produktion samt klimaindsats.
- Udover vores ønske om at tage ansvar for det omkringliggende samfund oplever vi også en stigende efterspørgsel fra vores kunder om rådgivning og dokumentation indenfor bæredygtighedsområdet. Derfor arbejder vi blandt andet hårdt på at identificere hele koncernens CO2-emissioner, så vi vil kunne dokumentere de enkelte produkters klimaftryk, fortæller han.
Ny visuel identitet
Som led i den nye koncernstrategi har alle seks selskaber også fået en ny og samlet visuel identitet, der blandt andet består af en grøn farve. Ifølge Claus Beier har den nye og moderne identitet til hensigt at fremstå som én samlet koncern:
- Vi har blandt andet nedsat et group management-team med repræsentanter fra alle selskaber, og fremadrettet kommer vi i det hele taget til at arbejde endnu tættere sammen selskaberne i mellem. For selvom alle leverer til forskellige markeder, er der stadig overlap, hvor der er gode synergier at hente til glæde for os selv og ikke mindst vores kunder, siger han.