Nystartet jernstøberi er klar til anden fase
Jernstøberiet i Borup er klar til for alvor at erobre internationale markedsandele med en ny direktør i spidsen.
- Nu har vi fået hul igennem til markedet, og i øjeblikket ligger vores produktion på cirka en tredjedel af kapaciteten. Vi har kørt i trekvart år med en del prøveordrer. Nu er vi kommet til fase to, som handler om positionering og udvikling af produkter. Vi skal have en ny hjemmeside op at køre, og så har vi planlagt en ISO 9001-certificering i samarbejde med DISA til december, siger 56-årige Michael Schou Rasmussen, der blev ansat som CEO med virkning fra den 1. august i år.
Innovation og strategiplan er vejen frem
Han er oprindelig uddannet som elektroniktekniker, men har siden taget en BA i ledelse samt en MBA med speciale i innovationsmanagement.
Og Michael Schou Rasmussen lægger da heller ikke skjul på, at projektets innovative baggrund var en af de primære årsager til, at han valgte at tage springet fra elektronikbranchen og til en mere ukendt verden i form af et jernstøberi.
- Det eneste jeg kunne genkende i starten var silicium, men grundlæggende handler det om at tænke innovativt og at have en strategiplan klar. Alt inden for økonomiens verden kører i cyklusser, men tre ting kendetegner grundlæggende de fabrikker, der klarer sig godt. De er højt automatiserede, leverer høj kvalitet og er internationalt orienterede, pointerer Michael Schou Rasmussen, som selv har analyseret jernstøberiets muligheder og begrænsninger til bunds, hvilket har resulteret i en uddybende rapport.
Omkostningerne er skåret i bund
Kort fortalt skal Ferrofoss-støberiet satse på små serier af den højeste kvalitet med især Skandinavien og Tyskland som afsætningsmarked.
Produktionen skal automatiseres, så den benytter sig af den mest moderne teknologi, og så skal omkostningerne barberes helt i bund.
Det sidste er blandt andet sket ved at gennemgå energiomkostningerne i samarbejde med Grid Manager og SEAS-NVE. Det har medført besparelser på op mod 35 procent på virksomhedens energiomkostninger, mens en række gode aftaler med danske virksomheder om køb af skrotjern har reduceret omkostningerne til råvarer med 40 procent.
Endelig er der transporten, som Ferrofoss – i modsætning til de asiatiske konkurrenter – ikke behøver bekymre sig om, hverken hvad angår tid eller omkostninger.
Forventningen er derfor, at Ferrofoss snart kan erklære sig for omkostningsneutral, mens omsætningen skal løftes fra de nuværende 5 til 19 mio. kr. i 2013.