AgustaWestland i charmeoffensiv
Helikopterproducenten vil skabe nye job i Danmark med en løsning på driften af EH101-helikopterne.
AgustaWestland er på en sand charmeoffensiv med et nyt forslag, som indebærer, at helikopterproducenten overtager vedligeholdelsen af de danske EH-101-redningshelikoptere, som Danmark købte 14 af i 2001.
Risiko for overforbrug er væk
Udmeldingen – der faldt på et pressemøde tirsdag – kommer i kølvandet på en rapport fra Rigsrevisionen, som i sidste uge blandt andet kritiserede AgustaWestland for en høj pris pr. flyvetime (94.000 kr.) samt en lang leveringstid af reservedele.
- I tæt samarbejde med Forsvaret har AgustaWestland sikret, at EH101 helikopteren har fungeret perfekt som redningshelikopter, og vi er sikre på, at den vil være en førsteklasses troppetransporthelikopter, når den udsendes til Afghanistan. Det er vores faste overbevisning, at man med en PBL-løsning gennem EH101 helikopterens 30-årige levetid helt kan undgå den merudgift på kr. 1,1 mia. der forudses i Rigsrevisionens beretning, siger Geoff Hoon, managing director, AgustaWestland International Business.
Med den såkaldte PBL-løsning, der er en forkortelse af Performance Based Logistics, undgår man risikoen for det overforbrug på kr. 1,1 mia. i driftsomkostningerne ved at fortsætte med en traditionel vedligeholdelsesløsning, som Rigsrevisionen forudså i sin beretning (s.24, afsnit 67) om EH-101 helikopteren i sidste uge, pointerer AgustaWestland.
En PBL-løsning vil blive leveret på baggrund af en kontrakt, der forpligter AgustaWestland til at opfylde bestemte mål på en række nøgleparametre – også kaldet Key Performance Indicators eller KPI’er - og som pålægger selskabet en økonomisk bod i det tilfælde, at man ikke lever op til de aftalte mål.
Dansk industri kan vokse internationalt
Ifølge AgustaWestland har man – gennem lignende PBL-baserede vedligeholdelseskoncepter – i Storbritannien og Portugal opnået betydelige besparelser på op mod 23 procent i forhold til traditionelle vedligeholdelsesløsninger.
Og AgustaWestland lover altså, at PBL-løsningen vil blive leveret ”i tæt samarbejde mellem AgustaWestland og dansk industri”.
- Det vil især skabe jobs i Karup-området og betyde en overførsel af teknologisk viden og knowhow til dansk industri i et hidtil uset omfang. Med tiden vil det åbne mulighed for, at den danske helikoptervedligeholdelsesindustri kan vokse på det internationale marked, lover helikopterproducenten
AgustaWestland-tilbud møder kritik
”Et tilbud, vi ikke kan sige nej til”.
Sådan præsenterer Andreas Krog udmeldingen fra AgustaWestland på sit nyhedssite nytkampfly.dk, hvor han har fulgt forsvarets indkøb af kampfly og siden skibsbaserede helikoptere samt nye pansrede mandskabsvogne løbende siden 2008.
- Tilbuddet er et (desperat) sidste øjebliks forsøg fra AgustaWestland på at øge tilliden til selskabet som leverandør af de nye skibsbaserede helikoptere. Men basalt set forstår jeg ikke, at man som køber af en helikopter er nødt til, mange år efter, at vælge en særlig løsning, hvor leverandøren står for vedligeholdelsen, for at få en helikopter, der virker, skriver Andreas Krog, der selv var med på tirsdagens pressemøde, og afrunder:
- Jeg ved godt det ikke er en bil. Men alligevel. Nu står vi som skatteydere med et tilbud, som vi næsten ikke kan sige nej til. Vi kan få vedligeholdelsen af vores helikoptere tilbage på sporet ved at sende den tilbage til leverandøren. Det betyder, at vi skal fyre vores egne EH-101 mekanikere. Vedligeholdelsen overtages ikke af AW selv, men af Danish Aerotech. AW overfører en lang række teknologier til Danish Aerotech for at kunne etablere PBL-løsningen. En teknologioverførsel, som AW kan bruge til at nedskrive på selskabets konto med modkøbsforpligtelser hos den danske forsvarsindustri. Så de gør det ikke (kun) for vores blå øjnes skyld.
”Et tilbud, vi ikke kan sige nej til”.
Sådan præsenterer Andreas Krog udmeldingen fra AgustaWestland på sit nyhedssite nytkampfly.dk, hvor han har fulgt forsvarets indkøb af kampfly og siden skibsbaserede helikoptere samt nye pansrede mandskabsvogne løbende siden 2008.
- Tilbuddet er et (desperat) sidste øjebliks forsøg fra AgustaWestland på at øge tilliden til selskabet som leverandør af de nye skibsbaserede helikoptere. Men basalt set forstår jeg ikke, at man som køber af en helikopter er nødt til, mange år efter, at vælge en særlig løsning, hvor leverandøren står for vedligeholdelsen, for at få en helikopter, der virker, skriver Andreas Krog, der selv var med på tirsdagens pressemøde, og afrunder:
- Jeg ved godt det ikke er en bil. Men alligevel. Nu står vi som skatteydere med et tilbud, som vi næsten ikke kan sige nej til. Vi kan få vedligeholdelsen af vores helikoptere tilbage på sporet ved at sende den tilbage til leverandøren. Det betyder, at vi skal fyre vores egne EH-101 mekanikere. Vedligeholdelsen overtages ikke af AW selv, men af Danish Aerotech. AW overfører en lang række teknologier til Danish Aerotech for at kunne etablere PBL-løsningen. En teknologioverførsel, som AW kan bruge til at nedskrive på selskabets konto med modkøbsforpligtelser hos den danske forsvarsindustri. Så de gør det ikke (kun) for vores blå øjnes skyld.