Det koster, når SMV’er forsømmer hjemmesiden
Danmark går glip af milliarder i vækst, når forbrugerne møder "døde" hjemmesider. Det vil nyt initiativ gøre noget ved.
Det fremgår af en undersøgelse, som Håndværksrådet har gennemført blandt et udsnit af sine medlemsvirksomheder.
Næsten alle danske virksomheder, 90 procent, har oprettet en hjemmeside, men undersøgelsen viser, at det kun er et fåtal på 7 procent, der aktivt opdaterer deres hjemmeside en til to gange om ugen.
Langt størstedelen af de adspurgte virksomheder har derimod en nærmest ”død” hjemmeside. I hvert fald svarer 60 procent af virksomhederne, at der går mere end en måned imellem, at de opdaterer deres hjemmeside.
Ansigtet udadtil
Ifølge afdelingschef i Håndværksrådet, Frank Korsholm, bør virksomheder ofre lidt mere tid på deres hjemsider, som jo reelt er deres ansigt udadtil.
- De små og mellemstore virksomheder ved godt, at computeren er opfundet, og at de er nødt til at være til stede på nettet med en hjemmeside. Men desværre forsømmer mange af dem at vedligeholde deres hjemmeside og dermed misser de også mulighederne for at skaffe endnu flere kunder og endnu større indtjening, siger Frank Korsholm.
Håndværksrådets undersøgelse bekræfter, at der er en nær sammenhæng mellem it-investeringer og indtjeningen. Næsten 56 procent af de adspurgte virksomheder i undersøgelsen svarer, at deres hjemmeside har givet flere kunder, og 36 procent melder samtidig om øget salg som en direkte konsekvens af hjemmesiden.
Kun få It-investeringer i 2013
På trods af de klare indtjeningsmuligheder, er det kun hver femte virksomhed, der har besluttet at gennemføre it-investeringer inden for det kommende år, mens en anden femtedel overvejer investeringer. Mere end halvdelen af virksomhederne har derimod gjort op med sig selv, at der ikke bliver foretaget it-investeringer i det kommende år.
- Det er vigtigt, at erhvervslivet konstant holder et vågent øje med de muligheder, nye It-løsninger giver. For udover at have fokus på nye kunder og indtjening giver nye it-løsninger også mulighed for at spare på omkostningerne ved fx at få en mere effektiv lager- og økonomistyring. Derfor skal virksomhederne konstant være på mærkerne. Dem, som på sigt kommer til at overleve, er også dem, der har nået at investere i tide og været på forkant med udviklingen, siger Frank Korsholm.
Gratis online træning
Håndværksrådets undersøgelse er gennemført i forbindelse med det landsdækkende it-vækst initiativ, "Succes Online", der mandag blev skudt i gang af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr, som siger:
- Der er et stort potentiale for danske virksomheder i at udvide deres forretninger via e-handel. Det giver adgang til flere kunder - og ikke kun danske kunder, men til et voksende internationalt marked på nettet. Det bidrager til vækst i virksomheden og beskæftigelse i Danmark.
Og ministeren får opbakning fra direktør for Google i Danmark, Peter Friis.
- Enhver virksomhed - ligegyldigt hvor lille og nichepræget den er - kan være global fra dag et. Internettet kender ingen landegrænser, og derfor er det kritisk, at de danske små og mellemstore virksomheder i den grad halter efter. De driver danske forbrugere i armene på udenlandske virksomheder og hægter Danmark af vækstkurven, siger han.
Succes Online sætter derfor ind med konkret og gratis træning i at få sin forretning til at gro ved hjælp af internettet. Ambitionen er at træne 10.000 små og mellemstore virksomheder i online forretning - effektive hjemmesider, e-handel, e-booking, mobiloptimering med videre - og dermed skabe rammerne for vækst.
Læs mere om Succes Online her.
Bag Succes Online står Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen, FDIH, Håndværksrådet, IVÆKST, Amino, IBIZ-center, Google og Deloitte.
Initiativet er centreret omkring hjemmesiden dinvirksomhedonline.dk, hvor små og mellemstore virksomheder fx kan lære om, hvordan de helt konkret øger deres salg via nettet, hvordan de bliver synlige både i Danmark og globalt, hvordan de drager fordel af den fremstormende mobile platform eller sociale medier.
Hjemmesiden bliver desuden den samlede indgang til alle lokale aktiviteter, seminarer og online videoworkshops.
Initiativet er centreret omkring hjemmesiden dinvirksomhedonline.dk, hvor små og mellemstore virksomheder fx kan lære om, hvordan de helt konkret øger deres salg via nettet, hvordan de bliver synlige både i Danmark og globalt, hvordan de drager fordel af den fremstormende mobile platform eller sociale medier.
Hjemmesiden bliver desuden den samlede indgang til alle lokale aktiviteter, seminarer og online videoworkshops.
Fakta om Danmarks internetøkonomi
• En rapport lavet af Boston Consulting Group for Google (2010) viser, at internettet bidrager til den danske samfundsøkonomi med ca. 95 mia. kr. hvert år, hvilket svarer til 5,8 procent af dansk BNP. Det er mere, end hvad traditionelle sektorer som transport og byggeri bidrager med. Hvis danske virksomheder lærer at udnytte vækstpotentialet i onlinesalg, marketing og kundeservice i deres forretning anslår rapporten, at den danske internetøkonomi i 2015 vil kunne runde 150 mia. kr, eller 7,3 procent i 2015
• I 2011 handlede 3 millioner danskere online for i alt 46 mia. kr. Vi brugte i gennemsnit 13.000 kr. på online handel årligt. (FDIH 2011)
• Ifølge Danmarks Statistik har 65 procent af den danske befolkning mellem 15-89 handlet online - til forskel fra det europæiske gennemsnit på 37 procent er danske forbrugere altså markant fremme i skoene
• Syv ud af ti smartphone-ejere siger, at de har undersøgt et produkt eller en tjeneste fra deres mobil. Håndværksrådets medlemsanalyse viser, at 90 procent har en hjemmeside - for 56 procent har det resulteret i flere kunder, for 36 procent mere salg, men alligevel har langt størstedelen (60 procent) en nærmest "død" hjemmeside - kun 7 procent opdaterer ugentligt. 90 procent kommunikerer med kunder (emails), 31 procent markedsfører sig med annoncer på nettet, 50,4 procent køber ind via nettet, 5 procent har webshop, 8 procent har elektronik varekatalog, 26,4 procent har booking system til kunderne.
• En rapport lavet af Boston Consulting Group for Google (2010) viser, at internettet bidrager til den danske samfundsøkonomi med ca. 95 mia. kr. hvert år, hvilket svarer til 5,8 procent af dansk BNP. Det er mere, end hvad traditionelle sektorer som transport og byggeri bidrager med. Hvis danske virksomheder lærer at udnytte vækstpotentialet i onlinesalg, marketing og kundeservice i deres forretning anslår rapporten, at den danske internetøkonomi i 2015 vil kunne runde 150 mia. kr, eller 7,3 procent i 2015
• I 2011 handlede 3 millioner danskere online for i alt 46 mia. kr. Vi brugte i gennemsnit 13.000 kr. på online handel årligt. (FDIH 2011)
• Ifølge Danmarks Statistik har 65 procent af den danske befolkning mellem 15-89 handlet online - til forskel fra det europæiske gennemsnit på 37 procent er danske forbrugere altså markant fremme i skoene
• Syv ud af ti smartphone-ejere siger, at de har undersøgt et produkt eller en tjeneste fra deres mobil. Håndværksrådets medlemsanalyse viser, at 90 procent har en hjemmeside - for 56 procent har det resulteret i flere kunder, for 36 procent mere salg, men alligevel har langt størstedelen (60 procent) en nærmest "død" hjemmeside - kun 7 procent opdaterer ugentligt. 90 procent kommunikerer med kunder (emails), 31 procent markedsfører sig med annoncer på nettet, 50,4 procent køber ind via nettet, 5 procent har webshop, 8 procent har elektronik varekatalog, 26,4 procent har booking system til kunderne.