Klumme: Termisk sprøjtning byder på forlængelse af levetiden
Den fleksible belægningsteknologi anvendes både som forebyggende behandling og ved reparation og vedligehold.
Det er et velkendt og vedvarende problem, at komponenterne i en given applikation bliver slidt. De vurderes typisk under specifikke omstændigheder, og en forventet levetid defineres. Herved kommer serviceintervaller og nedlukningstider også ind i billedet, som i princippet er uønskede, da de er forbundet med udgifter og tabt fortjeneste. Derfor er det et mål i sig selv at udvide serviceintervallerne og minimere nedlukningstiderne. Termisk sprøjtning imødekommer dette.
Frit valg!
Termisk sprøjtning er en betegnelse, som dækker over en lang række forskellige processer. Forskellen findes i en varierende tilgang til at danne den ønskede belægning, hvor vi her nøjes med at inddele processerne i tre hovedgrupper: Elektrisk varmekilde, kemisk varmekilde (forbrænding) og kinetisk varme ved impact. Fælles for processerne er, at der søges passende regulering af procesparametre, så det påsprøjtede materiale har tilstrækkelig temperatur og hastighed i splitsekundet, før det rammer emnet, der skal belægges.
Da de termiske sprøjteprocesser løbende optimeres og videreudvikles, sættes der tilsvarende krav til materialerne, der anvendes som belægningsmateriale. Der findes i dag hundredvis af veldokumenterede materialer med henblik på specifik anvendelse i en given produktion eller til reparationsformål. Selve anvendelsen spænder ganske vidt, fx:
• Avancerede elektroder til brug ved brintfremstilling
• Fly- og skibsmotordele
• Komponenter til maskindele i fødevareproduktion
• Katodisk beskyttelse.
Når vi tager alle processer i betragtning, og eventuelt supplerer med laserteknologi eller forsegling, er valget af belægningsmateriale og tilstanden af dette frit.
Substratet, dvs. det der skal belægges, er ikke nødvendigvis en begrænsende faktor. Det kan højt avanceret geometri dog være, da processerne danner belægning i ”line of sight”. Termisk sprøjtning er en ”line of sight” teknologi. På billedet belægges en mindre aksel med avanceret geometri, herunder tænder, skarpe kanter og forskellige diametre.
Belægningsformålet er forebyggende, da akslen er stærkt slidbelastet under tilsigtet brug. Belægningsmaterialet er molybdæn og påføres lokalt på akslen, samt på mål, ved hjælp af flammesprøjtning.
Service og vedligehold
Fleksibiliteten ved termisk sprøjtning er høj, da det er muligt at bringe processen derhen, hvor arbejdet kun kan udføres. I den forbindelse er zink-påsprøjtning udbredt som korrosionsforebyggelse på svejste konstruktioner. Det kan være i forbindelse med broarbejder eller større tanke, hvor et aggressivt miljø vil angribe svejsningens svage områder, og dermed i værste fald accelerere korrosionen lokalt, hvilket kan få fatale konsekvenser. Lysbuesprøjtning med zink på udsatte områder på vindmølletårne er allerede almen praksis, når disse placeres i maritimt miljø.
Tilpassede specialkomponenter, som fx udsættes for ekstremt slid og korrosion, vil man typisk designe med anvendelsen for øje ved at optimere overfladen helt eller delvist. Det er ofte tilfældet, at det er mindre og særligt belastede områder, der får komponenten til at fejle. Det vil sige, at fejlen, og dermed også serviceintervallet, kan udskydes ved at modificere overfladen lokalt. I sådanne tilfælde kan Force Technology benytte en special materialesammensætning, hvor hovedbestanddelen er kromoxid. Kromoxiden udmærker sig ved at være hård, ekstremt slidbestandig og har glimrende resistente egenskaber over for korrosion. Ved service af en applikation skiftes en sådan specialkomponent altid, da den på trods af den tilførte optimering bliver slidt. I den forbindelse ser vi, at den slidte del bliver sendt til os, da delen ikke fejler noget, men derimod belægningen, som i nogen grad er medtaget. Det er helt uproblematisk – med den rette fremgangsmåde – at fjerne en brugt belægning for at tilføre en helt frisk. Der er uden tvivl rigtig god økonomi i denne tilgang, da man sparer fremstillings- og materialeomkostningen på substratet, når delen renoveres frem for erstattes.
Kostbare komponenter som fx aksler renoveres eller optimeres typisk ved hjælp af plasmasprøjtning – eventuelt kombineret med laser-teknologi for at opnå det bedst mulige resultat. Force Technolgy håndterer dette i egne værksteder, hvor vi blandt andre servicerer kraftværkssektoren og fødevareindustrien.
Kilde: Force Technology - http://www.force.dk