Klumme: Digital virksomhedsstrategi - en del af din virksomhed
Der er allerede B2B-virksomheder, som arbejder målrettet med sociale medier og digitale løsninger, men der er stadig et stort uudnyttet potentiale.
Flere danske grossister har stor succes med mobile applikationer og sociale medier som et led i deres virksomhedsstrategi. I det hele taget er der en stigende tendens til, at handel genereret gennem digitale løsninger (e-handel) er gået fra at være en handelskanal til i højere grad at være et redskab for kontakt og samarbejde med kunder. Denne udvikling hjælpes på vej af sociale medier og digitalisering af kontakten til kunderne.
En undersøgelse fra videnscentret SocialSemantics viser, at fire ud af fem danske virksomheder i dag arbejder aktivt med sociale medier med henblik på at skabe forretning.
For B2B-virksomheder gælder det, at ca. 70 procent af de adspurgte grossister arbejder eller planlægger at arbejde aktivt med sociale medier. Ligeledes søger flere og flere danske firmaer at udnytte teknologier som mobile løsninger til smartphones. Undersøgelsen viste, at knap 40 procent af de adspurgte engrosvirksomheder benytter sig af, eller er i gang med, at udvikle applikationer til mobilen. Knap 60 procent af danske virksomheder, påbegyndte udviklingen af mobile applikationer inden for det sidste år.
Der er mange gode eksempler på virksomheder, der gennem sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn har identificeret og kommunikeret til forskellige forbrugersegmenter.
Det er dog vigtigt at huske på, at spektret af sociale medier rummer meget mere end de tre klassiske eksempler.
En virksomheds intranet kan udgøre et socialt medie, hvor virksomhedens ansatte har mulighed for at indgå i et fagligt netværk og dele viden med kolleger, ligesom et netværk af fagprofessionelle også kan fungere som et socialt medie.
Ifølge undersøgelsen fra Social Semantic, mente knap 60 procent af de adspurgte B2B virksomheder, at arbejdet med sociale medier og web 2.0 teknologier bør forankres på strategisk niveau, og at det er blandt de største katalysatorer for de forandringer, deres marked oplever I disse år.
Det påvirker i høj grad de overordnede rammer for virksomhedens fremtidige udvikling. Ansvaret skal placeres på højeste niveau i organisationen.
På trods af det, er det kun er en-tre personer på arbejdspladsen i de adspurgte B2B virksomheder, der anvender sociale medier og web 2.0 teknologier, med det mål at skabe forretningsmæssig værdi.
Tallene vidner om, at danske grossister er omstillingsparate, men at der stadig er potentiale for investering i strategier for, hvordan sociale medier bedst implementeres.
Læs mere om de digitale udfordringer i Dansk Erhvervs publikation – Dansk Erhverv Teknik PLUS – på dette link: http://tryksager.danskerhverv.dk/DE.Tekn...
Kilde: Dansk Erhverv Teknik - http://www.danskerhverv.dk