Beskrivelse
:
DSB er ved at erhverve 7 Dobbeltdækker passagervogne, der p.t. kører i Tyskland. Dobbeltdækker passagervognene er oprindeligt bygget af Bombardier, nu Alstom. De 7 enheder er passagervogne (=DD4), som skal ombygges og modificeres for at opfylde danske standarder og samme godkendelser som DSB's eksisterende DD3-vogne (B 7740 - 7762). De centrale opgaver for dette projekt er som følger: Ombygning: • Tilpasning af energiforsyning (”Zugsammelschiene”) til det danske system (fra 1000 V 16 2/3 Hz til 1500 V 50 Hz). • Montering af ”FMZ-anlæg” (”Frequenzmultiplexe Zugsteuerung”). • Tilpasning af dørstyring og dornkontakter (dornkontakt for frakobling af TB0/TBS skal fjernes, der skal monteres dornkontakt for brummer og færdigmeldingsblink ved indstigningsdøre). • Tilpasning i apparatskabe (fjerne meldelamper for frostsikring samt omskifter for dørstyring, fjerne overstropningskontakt til FMZ, montere 200 Hz brummerkort). • Opdatere software (bl.a. klimastyring og dørstyring TZG24). • Tilføjelse af brandalarm på toilettet. • Montering af talested (Sprechstelle) i skab S3. • Ændring af NBÜ/ep-system fra ”NBÜ2004” til ”DB-System”. • Ombygning af passagerlayout (fjern cykelområde og montere stole) inkl. alle relevante beregninger. Udskifte eksisterende stole med standard DSB-stole. • Demontering af passagerinformationsskærm i indgangsparti. • Demontering af nødhandicaprampe. • Levering, udarbejdelse og opdatering af fuld dokumentation til typegodkendelse (homologering). • Ingeniørmæssig udformning af modifikationerne • Udføre relevante beregninger, såsom vægtdistribution, for at støtte homologeringen • Motionering af vogne inkl. dokumentation (for at undgå lejesætning). Projektet indebærer levering af komponenter og tjenester inden for montering, tilpasning, installation, opdatering, ingeniørarbejde, lakering, forskellige håndværksarbejdsopgaver og lignende; der er nødvendige for at udføre ombygningen og forberede vognene til godkendt drift i Danmark i en homologeringsproces. DSB vil levere passagerstole, 200 Hz tonekort, DSB udstyr til WiFi. Tidsramme De 7 passagervogne skal være i drift Q4 2025, dels på grund af manglende kapacitet til passagerer; og den nuværende Dobbeltdækker flåde skal igennem det store eftersyn i begyndelsen af 2026. Opgaven inkluderer derfor ombygning af alle 7 passagervogne, som skal gøres klar til en homologering og endelig DSB-accept af vognene, klar til at tage i drift sammen med den eksisterende DSB Dobbeltdækker togflåde. Trafikstyrelsen kan kontaktes for information af forventet varighed af homologeringsprocessen. DSB’s erfaring er at en homologeringsproces tager minimum 6 måneder. DSB forventer at første passagervogn er fuld ombygget og klar til homologeringen, senest 12 måneder efter kontraktunderskrift. De resterende 6 vogne skal ombygges senest inden for 6 måneder efter 1. vogn er godkendt. Leverandøren skal opdatere dokumentationssystem IETM (Interactive Electronic Technical Manual) med de ændringer, der bliver foretaget i forbindelse med ombygningen; eksempelvis elektriske diagrammer, konstruktionstegninger, vedligeholdelses manualer, montering af nye FMZ enheder, software til HVAC skal opgraderes eller tilpasses, m.m. Ombygningen af de 7 passagervogne skal ombygges, så de kan opnå samme typegodkendelse som DSB's Dobbeltdækker2003 (B7740-7762).