Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
A/S Øresund
Opdateringer
Den 7. juli 2017 blev der prækvalificeret 3 til at afgive tilbud af forskellige årsager modtog A/S Øresund alene ét tilbud.
I forbindelse med gennemførelse af forhandlinger, blev det klart for A/S Øresund, at kravspecifikationen ikke har været hensigtsmæssig, idet nogle af de fastsatte mindstekrav ikke kan opfyldes.
Ændringen af mindstekravene, angivelse af nye væsentlige faktuelle forhold samt de øvrige undersøgelser, vurderer A/S Øresund er væsentlige. Det er A/S Øresunds opfattelse, at hvis materialet havde været ændret fra start, så ville andre tilbudsgivere have afgivet tilbud. Idet ændringerne er så væsentlige, følger det af udbudsloven, at A/S Øresund er forpligtet til at aflyse udbuddet.
A/S Øresund vil nu evaluere sine muligheder, og det er forventningen, at A/S Øresund vil justere på uhensigtsmæssige mindstekrav i kravspecifikationen, opdatere materialet med angivelse af flere faktuelle forhold omkring de nuværende UPS-anlæg, overveje muligheden for at invitere tilbudsgivere på besigtigelse af anlæggene samt ændring af andre faktuelle og tekniske forhold.
Ovennævnte ændringer vil ske med henblik på at opnå en bedre konkurrencesituation. Det er forventningen, at der inden for de nærmeste måneder indrykkes en ny udbudsbekendtgørelse.
UPS-anlæg
A/S Øresund
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Varer
Del I: Ordregivende enhed
15807830
Vester Søgade 10
København V
1601
Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
Telefon: +45 33416245
E-mail: udbud@sbf.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.sundogbaelt.dk
Del II: Genstand
UPS-anlæg.
Rammeaftalen omfatter en leverance, herunder detail design af UPS- og ensretteranlæg til
Øresundsforbindelsens danske landanlæg, FAT, levering til materialegård og deltagelse i SAT/idriftsættelse. Se
uddybende beskrivelse nedenfor i afsnit II.2.4).
UPS-anlæg til Øresundsbanen. UPS-anlæg skal leveres i Sund og Bælts materielgård: Gemmas Alle 204, 2770 Tårnby. Leverandøren skal deltage i SAT efter installation.
Udbuddet omhandler en rammeaftale på levering af UPS og Ensretteranlæg til Sund og Bælt, Øresundsforbindelsen danske landanlæg.
Anlæggene opstilles i forskellige miljøer der samlet er kendetegnet ved meget støv, herunder bremsestøv fra tog, hvilket betyder, at der er jernstøv i luften. Ligeledes er flere af anlæggene opstillet i områder, hvor der må forventes havluft, høj koncentration af salt i luften.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har
dokumenteret de mest relevante leverancer af de ydelser, som rammeaftalen omfatter, jf. beskrivelsen i punkt
II.2.4). Der lægges således bl.a. vægt på, at referencerne involverer UPS-anlæg leveret til jernbanenær opstilling samt opstilling i miljøer, hvor anlæggene har været opstillet i luft med høj saltkoncentration.
Frivillige optioner på
— Profibus DP interface til UPS anlæg og
— Modbus interface til UPS anlæg.
Tilbudsgiver kan vælge at afgive tilbud på optionerne, men dette er ikke et krav. Optionerne indgår ikke i evalueringen af underkriterierne.
A/S Øresund har besluttet ikke at opdele kontrakten, da dette nødvendigvis vil forhøje prisen. Yderligere oplysninger omkring udbuddet fremgår af udbudsmaterialet, der er tilgængeligt på hjemmesiden http://sundogbaelt.dk/udbud/
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ordregiver skal udelukke en ansøger fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøger er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ordregiver vil ikke gøre brug af de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137.
Oplysningerne om udelukkelsesgrunde anføres i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), Del III »udelukkelsesgrunde« i følgende afsnit;
Del III.A: »Grunde vedrørende straffedomme«
Del III.B: »Grunde vedrørende betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger«
Del III.C: »Grunde, der vedrører insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet«.
Feltet vedrørende en interessekonflikt som følge af tilbudsgivers deltagelse i udbudsproceduren
Feltet vedrørende tilbudsgivers rådgivning eller anden involvering i forberedelsen af udbudsproceduren
Feltet vedrørende tilbudsgivers afgivelse af groft urigtige oplysninger, tilbageholdelse af oplysninger og mulighed for at fremsende supplerende dokumentation
Ansøger skal benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at ansøgeren opfylder
de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, samt hvordan ansøgeren opfylder de objektive og ikke diskriminerende
kriterier for udvælgelse. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den
tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger,
der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) bør indeholde oplysninger om ansøgerens
1) egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Dette angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) del IV B 4.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår”.
Såfremt ansøger er en nystartet virksomhed, der endnu ikke har aflagt årsregnskab, kan ansøger dokumentere sin økonomiske formåen på anden vis. Dette kan f.eks. ske ved angivelse af nuværende egenkapital, udregnet på baggrund af revisorerklæring, der redegør for størrelsen på ansøgers egenkapital. Revisorerklæringen må maksimalt være 2 måneder gammel (regnet fra prækvalifikationsfristen).
Dokumentation:
Før beslutning om tildeling af kontrakterne skal dokumentationen for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152.
Ansøgeren kan godtgøre opfyldelsen af mindstekravet ved at fremlægge sin balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Såfremt ansøger er en nystartet virksomhed, der endnu ikke har aflagt årsregnskab, kan ansøger dokumentere sin økonomiske formåen på anden vis. Dette kan f.eks. ske ved fremlæggelse af revisorerklæring, der redegør for størrelsen på ansøgers egenkapital. Revisorerklæringen må maksimalt være 2 måneder gammel (regnet fra prækvalifikationsfristen).
Hvis ansøger baserer sin økonomiske kapacitet på andre:
Ansøgere kan basere sig på andre enheders økonomiske kapacitet (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem ansøger og disse andre. Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal dette anføres i ESPD’et, Del II, afsnit C. Derudover skal den eller de andre enheder, som ansøger støtter sig på, afgive selvstændige versioner af det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders økonomiske kapacitet.
Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske, se ESPD del II, C, skal den virksomhed, som ansøgeren baserer sig på underskrive en støtteerklæring, se vedlagte bilag.
Hvis støtteerklæringen vedrører økonomisk og finansiel formåen, påtager undertegnede virksomhed sig solidarisk hæftelse over for ordregiver ved kontraktens underskrift på de vilkår, der nærmere fremgår af udbudsmaterialet. Se skabelon for afgivelse af støtteerklæring.
Som mindstekrav kræves
1) en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) bør indeholde oplysninger om ansøgerens udførelse af tjenesteydelser, der er sammenlignelige med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4). Ansøger bør udfylde alle relevante felter i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). Dette angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), Del IV, afsnit C, Teknisk og faglig formåen, under punktet »For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type«.
Ansøger opfordres derfor til at udarbejde en udførlig beskrivelse. Følgende bør angives:
— Beskrivelse af referencerne, herunder hvilket miljø anlæggene har været opsat i
— Kontraktsum
— Ordregiver
— Dato.
Såfremt ansøger ikke selv har relevante referencer, kan ansøger basere sig på andre enheders formåen, f.eks. moderselskab eller producent, jf. nærmere herom i afsnit 3.1 ovenfor.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen eller såfremt der er tale om en sammenslutning af virksomheder, er det tilstrækkeligt, at der samlet set er mindst 2 referencer, som er sammenlignelige med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4)”.
Ansøger kan vælge at vedlægge en referenceliste i stedet for ESPD’et afsnit del IV, afsnit C eller som supplement til ESPD’et.
Dokumentation:
Ansøgeren skal ikke fremlægge yderligere dokumentation for referencerne. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at kontakte de enheder, der er angivet som modtager af leverancerne med henblik på at verificere det i det fælles europæiske udbudsdokument angivne.
Hvis ansøger baserer sin tekniske kapacitet på andre:
Ansøgere kan basere sig på andre enheders tekniske kapacitet (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem ansøger og disse andre. Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders tekniske formåen, skal dette anføres i ESPD’et, Del II, afsnit C. Derudover skal den eller de andre enheder, som ansøger støtter sig på, afgive selvstændige versioner af det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders tekniske kapacitet.
Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders tekniske/faglige formåen, se ESPD del II, C, skal den virksomhed, som ansøgeren baserer sig på underskrive en støtteerklæring, se vedlagte bilag.
Hvis støtteerklæringen vedrører teknisk og faglig formåen, skal undertegnede virksomhed anvendes som underleverandør/underentreprenør (se ESPD’et, del II, D) ved opgavens udførelse. Se skabelon for afgivelse af støtteerklæring.
Som mindstekrav kræves, at ansøgeren har mindst 2 referencer, som er sammenlignelige med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4).
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det alene er på baggrund af beskrivelsen i feltet »beskrivelse« i ESPD'en del IV afsnit C eller ved fremlæggelse af en referenceliste, at ordregiver kan vurdere, om ansøger har mindst 2 referencer, som er sammenlignelige med opgaven.
Der henvises til udbudsbetingelserne.
Leverandøren skal stille sikkerhed, se udkast til rammeaftale.
Se udkast til rammeaftale.
Kontraktvilkårene fremgår af udkast til rammeaftale, der er en del af udbudsmaterialet. Se nærmere i udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den
forventede kontraktsum.
Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med udbuddet vil blive offentliggjort på:
www.sundogbaelt.dk/udbud/Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden.
I udbudsmaterialet er angivet,hvordan og i hvilket tidsrum, der kan stilles spørgsmål.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 76, stk. 4, hvis ansøgninger eller tilbud ikke
opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Ansøgning om prækvalifikation kan ikke afgives på e-mail.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Der er ikke noget organ med ansvar for mæglingsprocedurerne i Danmark
Danmark
Frister m.m. for indgivelse af klager fremgår af lov om Klagenævnet for Udbud, lovbekendtgørelse 2.6.2016
nr. 593. Det skal i den forbindelse nævnes, at senest samtidig med en klage indgives til Klagenævnet for
Udbud skal klager skriftligt underrette ordregiveren om, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud. Klage
over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet
fra den dag, hvor ordregiver har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet
prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
Klage over udbud eller beslutninger skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud
inden:
6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har
underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2,
stk. 2.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715001
Internetadresse:www.kfst.dk