Hempel vil være mindre sårbar
Malingproducenten vil vokse uden for sit traditionelle marked for skibsmaling.
- Vi arbejder med en strategisk udvikling af vores virksomhed inden for de tre segmenter marine, industri og dekoration på grund af de usikkerheder, der ligger i at være afhængig af det cykliske marinemarked. Men det er også et ønske om at udnytte nogle af de driftsmæssige fordele, man kan opnå ved at have en kritisk størrelse af forretningen, skriver Hempels finansdirektør, Kim Junge Andersen, i en mail til Børsen.
Målet er en plads blandt verdens ti største malingproducenter i 2015, og derudover vil man nå en lønsomhed, der ligger på niveau med konkurrenter som norske Jotun, der i 2012 havde en EBITDA-margin på 12 procent.
Hempel selv havde i 2012 en EBITDA-margin på 10 procent. Omsætningen var på 9,3 mia. kr., hvilket svarer til en vækst på 15 procent sammenlignet med 2011, og overskuddet før skat endte på 487 mio. kr.