Offshore-sektoren giver arbejde til Hvide Sande-firma
Hos AS Scan udgør serviceringen af offshore-enheder en væsentlig del af aktiviteterne for de 25 medarbejdere.
- Det er helt klart vores ekspertise inden for det maritime område, som offshore-sektoren har fået øje på. Vi er et gammelt velrenommeret smedefirma, som i mange år udelukkende var beskæftiget med at servicere fiskekuttere. Den opbyggede knowhow og erfaring herfra kan vi nu bruge, når de mange offshore-fartøjer skal have udført reparationsopgaver eller skal have opdateret eksisterende systemer ombord på deres specialskibe, fortæller Michael Vejlgaard, administrerende direktør hos AS Scan, som ser store synergier i, at arbejdet fordeler sig på fiskerirelaterede opgaver og projekter, der skal løses for kunder fra offshore-branchen.
Planlægning i mindste detalje
For kort tid siden landede en af de helt store opgaver på bordet hos Hvide Sande-firmaet. Hovedopgaven lød på, at Esvagt-fartøjet Esvagt Bergen skulle have opdateret operationssystemet på skibets hækport. Dertil kom en række underopgaver såsom reparation af portindikationen på broen, fejlfinding på styremaskiner, udskiftning af navigationsomskifter, nyt FFU system samt montering af servicevogn.
Det var en opgave som i høj grad krævede nøje planlægning, idet tidshorisonten for udførelsen lå på blot en uge, hvor en opgave af denne art normalt ville være beregnet til at løbe over fem til seks uger.
- Det er vigtigt, at planlægge en så stor opgave ned i mindste detalje. Alt skal virke første gang. For dagbøder ligger typisk i størrelsesorden af de 100.000 kr. Vi havde opgaven som totalentreprise og havde Hvide Sande-firmaerne Vest El til at udføre det elektriske arbejde, medens HSR udførte den radio-elektroniske del. Desuden var Hirtshals Yacht og Stilladsgruppen Esbjerg og en række underleverandører involveret i projektet. Alle disse aktører skal spille sammen i hele processen, og derfor er arbejdsbeskrivelser, tegninger og nøjagtige dagsprogrammer for det enkelte arbejdshold af afgørende betydning for, at hele projektet skal lykkedes, forklarer Michael Vejgaard.
- Det er spændende, men også lærerigt at arbejde inden for offshore-branchen. I hele processen har vi haft et godt samarbejde omkring Bergen-projektet og det med såvel ledelsen som besætningen på fartøjet. Hele vejen oplever vi professionelle folk, som ikke går på kompromis med sikkerheden og kvaliteten af arbejdet, der udføres på skibene, lyder det fra Michael Vejlgaard, som havde i alt 14 mand på arbejde, da opgaven på Esvagt Bergen skulle løses.
Kvalificerede og professionelle medarbejdere
Siden de første offshore-opgaver for tre år siden landede på bordet hos smedevirksomheden i Hvide Sande, er virksomheden i bogstaveligste forstand vokset i takt med, at opgaverne er blevet større og mere og mere komplicerede. For at være en professionel aktør på alle niveauer, er medarbejderstaben udvidet til 25, hvoraf fire er ingeniører.
- Vi vil gerne gøre os gældende som en værdig samarbejdspartner for offshore-branchen. Det stiller krav til os, hver gang vi går ind i et projekt. Derfor satser vi på dygtige medarbejdere, som er villige til efteruddannelse og kurser for at kunne følge med udviklingen. Mange af vore opgaver ligger i udlandet, og ikke mindst i Norge og i de sydeuropæiske lande, og det betyder, at vore medarbejdere skal kunne arbejde selvstændigt og ansvarsbevist ud fra dokumentationer og arbejdsbeskrivelser. Derfor er det uhyre vigtigt, at både manden bag skrivebordet og medarbejderen, som skal udføre arbejdet, har de rigtige kompetencer, lyder det fra Michael Vejlgaard, som ikke lægger skjul på, at han er glad for samarbejdet med offshore-sektoren og ikke mindst med Esvagt.