Vestas mod nye jagtmarker
Næsten halvdelen af vindmølleproducentens ordrer kommer nu fra de såkaldte emerging markets.
Ifølge salgsdirektør Juan Araluce er det ikke nogen tilfældighed. Han fortæller til Jyllands-Posten, at vindmølleproducenten går målrettet efter de nye markeder.
- De næste 25 år vil væksten i vores industri ske i emerging markets. Vi vil komme til at se de modne markeder falde, mens væksten vil ske i emerging markets, i takt med at de vil bruge mere og mere strøm. Derfor er det af stor betydning, at vi er i stand til at få vores andel af ordrerne på de nye markeder, siger Juan Araluce til avisen.
I 2008 blev 20 procent af Vestas’ vindmøller solgt til emerging markets. Det tal var sidste år steget til 45 procent, og målet er, at mere end halvdelen af salget skal komme fra udviklingsmarkederne.
Juan Araluce understreger dog, at Vestas ikke vil følge den gammelkendte strategi med at bygge nye fabrikker i takt med, at man indtager nye markeder. I stedet vil vindmølleproducenten udvide samarbejdet med underleverandører.