Ingen danske værfter var i spil til nye motorredningsbåde
Tilbage i 2014 afsatte Folketinget et trecifret millionbeløb til indkøb af nye motorredningsbåde. Siden har opgaven været i udbud hele fire gange, og alt tyder nu på, at opgaven ender hos det estiske værft Baltic Workboats. Det skriver Ingeniøren.
En aktindsigt viser nemlig, at tre bydere blev prækvalificeret. Udover det estiske værft var der tale om det finske værft Oy Kewatec Aluboat, samt konsortiet Copenhagen Global, der er et samarbejde mellem svenske Swede Ship Marine, og de danske skibsdesignere OMT.
Altså var der ingen danske værfter med i opløbet, selv om der har været stor politisk debat om, at danske værfter skal tilgodeses. Det ærgrer i den grad brancheorganisationen Danske Maritime.
- Det virker ikke til, at man på nogen måde har taget hensyn til behovet for at opbygge danske kompetencer og innovation på området. Man har valgt en standardvare med fokus på pris, siger Jenny Braat, direktør for Danske Maritime til Ingeniøren.
Aktindsigten viser, at det estiske værft var bedst på alle parametre i udbuddet. Jenny Braat så dog gerne, at man havde valgt at foretage indkøbet under den såkaldte Artikel 346, som tillader at omgås EU’s udbudsregler, hvis der er tale om væsentlige sikkerhedsinteresser. Hos Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse fastslår man dog, at det ikke var muligt at lave udbuddet under Artikel 346, da der var tale om fartøjer til civil brug.