Fleco truet på eksistensen af ulovlig konkurrencesag
Frederikssund-virksomheden kæmper for livet som en konsekvens af en international konkurrencesag, der også omfatter DSB, Deutz og Diesel Motor Nordic.
Dermed er trængslerne dog ikke ovre for Michael Sjøgaard, der beskæftiger fem ansatte i Frederikssund-virksomheden, som har specialiseret sig i reservedele og tekniske produkter til diesel- og gasmotorer.
I øjeblikket truer en stævning for landsretten i tyske Køln med at hive det økonomiske tæppe væk under hans forretning med en konkurs og uoverskuelige personlige konsekvenser til følge.
- Jeg vidste godt, at det var de store drenge, jeg spillede mod. Jeg vidste, at det ville blive en svær og næsten umulig mission. Men jeg vidste ikke, at de ville gå så langt, at de ville stævne mig i Tyskland, beskylde mig for at handle med hælervarer og ellers miskreditere mig i branchen, siger Michael Sjøgaard til Metal Supply om forløbet, som tog sin begyndelse i juli 2010.
Nederlandsk forhandler inddraget
Fleco havde på det tidspunkt vundet et udbud hos DSB, som stod foran at skulle renovere virksomhedens 404 IC3-togs motorer. Motorerne var leveret af den tyske motormastodont Deutz, som samtidig reelt er den eneste virksomhed i verden, der kan levere de reservedele, der er nødvendige for at vedligeholde motorerne.
DSB kunne imidlertid ikke blive enige med Deutz om en tilfredsstillende løsning for renoveringen af motorer, hvorfor opgaven tilfaldt et konsortium bestående af Fleco og tre andre danske virksomheder, der skulle sørge for at indkøbe reservedele til renoveringen af togmotorerne.
Denne løsning behagede ikke Deutz, der havde ønsket, at DSB skulle foretage sine indkøb gennem Diesel Motor Nordic (DMN), som er Deutz’ danske forhandler. Få dage efter aftalen mellem DSB og det danske konsortium vedtog ledelsen i Deutz derfor at afskære Fleco fra muligheden for at indkøbe motorreservedele ved blandt andet – ifølge Konkurrencerådets afgørelse – at forbyde den nederlandske forhandler, Equipco B.V., at sælge delene til Fleco.
Læs også: DSB er offer i alvorlig konkurrencesag
Forløbet er beskrevet udførligt i den over 200 sider lange afgørelse, som Konkurrencerådet traf i juni, hvor Deutz og DMN kendes skyldige i flere overtrædelser af konkurrencelovgivningen i både Danmark og EU ved blandt andet at have misbrugt en dominerende stilling på markedet samt overtrådt forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler.
Alligevel er hverken Deutz eller DMN politianmeldt i sagen, da den efterfølgende blev anket og derfor i øjeblikket behandles hos Konkurrenceankenævnet, som forventer at træffe en afgørelse inden årets udgang. Først herefter vil det altså være muligt for Michael Sjøgaard at føre en sag med krav om økonomisk erstatning for de tab, han har lidt, og som erfaringsmæssigt kan være vanskelige at gøre op.
Og som det fremgår længere nede i artiklen, forsøger Deutz med andre midler at afskære Michael Sjøgaard fra at opnå kompensation i sagen.
Aftalen med DSB havde en værdi af 11 mio. kr. med mulighed for at stige til op mod 35 mio. kr., men dermed stopper rækken af negative konsekvenser for Michael Sjøgaard og Fleco langt fra. Som en konsekvens af sagen valgte myndighederne i marts 2011 at foretage en række kontrolundersøgelser hos Deutz og flere af Deutz’ forhandlere i Tyskland, Sverige og Nederlandene.
Aktionen gjorde, at forhandlerne i dag har et anstrengt forhold til Michael Sjøgaard, som i flere tilfælde har oplevet, at tidligere samarbejdspartnere ikke længere besvarer hans henvendelser.
- Nogle af mine forretningsforbindelser mener helt sikkert, at jeg er for bøvlet. Og de er ligeglade med sagen. De synes bare, det er træls, at de har fået ødelagt deres dag med sådan en stor aktion, hvor de får beslaglagt computere og andet udstyr, siger Michael Sjøgaard, hvis samarbejde med DSB også blev sat på en prøve.
”De ser på mig som en idiot”
Det var nemlig kun DSB’s topledelse samt den øverste strategiske indkøber, der kendte til det spil, som foregik i kulissen mellem Deutz og Fleco, og af hensyn til et retsligt efterspil i sagen, måtte Michael Sjøgaard spille med maskerade over for de øvrige indkøbere i DSB. De undrede sig derfor over, at Michael Sjøgaard og Fleco ikke kunne skaffe de reservedele, de havde lovet, når DSB uden problemer kunne bestille dem direkte gennem Deutz.
- Alle i DSB, bortset fra topledelsen og den øverste strategiske indkøber, har jo set på mig som en idiot, så mit navn i DSB har fået et hak, som ikke kan repareres. Og så allokerer sagen jo bare enorme ressourcer hos mig, konstaterer Michael Sjøgaard, som blandt andet tabte 10 kg. og mistede endeløse timers nattesøvn, da sagen var på sit højeste.
Et af højdepunkterne i sagen indtræf, da Deutz over for DSB beskyldte Fleco for at handle med hælervarer, som skulle være stjålet i Tyskland. Beskyldningen – som rettede sig mod reservedele, der i øvrigt var indkøbt på lovlig vis hos en af Deutz’ forhandlere i udlandet – blev aldrig dokumenteret, men den fungerede som et forvarsel om, hvad der siden skulle følge.
I starten af oktober fik Michael Sjøgaard nemlig et brev fra Tyskland, som potentielt kan ødelægge hele hans forretning.
- Da jeg modtog konvolutten, kunne jeg godt se, at den så dyr ud med lak og stempel og det hele. Og da jeg åbnede den og så stævningen på både tysk og dansk, fik jeg da ondt i maven, ind til jeg om eftermiddagen kom ind til min advokat med den, siger Michael Sjøgaard om stævningen, som kræver, at han stiller op ved retten i Køln.
Retssag i Tyskland en umulig omkostning
Michael Sjøgaard har – gennem sin advokat i hele forløbet – bedt om udsættelse i sagen, hvilket blev givet af landsretten i Køln. Nu afventer han så svar på et brev til den tyske domstol med en anmodning om, at sagen helt droppes, da Michael Sjøgaard bestrider, at Deutz overhovedet har hjemmel til at indkalde ham for retten uden for Danmark.
Formålet med den tyske retssag er, at Michael Sjøgaard skal frasige sig enhver ret til kompensation i sagen og dermed afskæres fra at gennemføre en retssag i Danmark med krav om erstatning. Herudover har Deutz krævet, at Michael Sjøgaard skal betale sagsomkostninger til dem for den tyske retssag.
Alene ved at stævne Michael Sjøgaard i Tyskland har den tyske motormastodont altså vundet den halve sejr i en armlægningskonkurrence, hvor forskellen i muskelstyrke er signifikant.
- Jeg har da tænkt den tanke, at det er noget, de gør, fordi de ved, at jeg ikke har en jordisk chance for at betale alle omkostningerne ved at føre en sag i Tyskland med en en tysk advokat, der skal sættes ind i forløbet for en sag, der er næsten fire år gammel og som er meget kompleks med et ekstremt omfangsrigt sagsmateriale. Udgifterne til advokat, oversættelser og alt andet løber op i et beløb, jeg på ingen måde kan betale, lyder det fra Michael Sjøgaard.
Han har derfor orienteret de ansatte i Fleco om den potentielle trussel mod forretningen, men ellers er holdningen den, at man i Fleco arbejder videre, mens kampen mod den økonomiske overmagt fortsættes på sidelinjen af Michael Sjøgaard.
- Vi er jo stadig fem ansatte og har stadig en forretning, der skal køre. Men man kan sige, at skaktrækkene bliver tungere og tungere, siger Michael Sjøgaard, før han tænker længe over spørgsmålet om, hvorvidt han fortryder at have rejst sagen i første omgang.
Konkurs eller champagne
- Jeg vil sige det sådan, at når jeg bliver gammel og ser tilbage, så ville jeg sige til mig selv, at det ikke var det rigtige og gøre, hvis ikke jeg havde reageret. Jeg syntes, det var dybt urimeligt, det, Deutz og DMN gjorde. Og det var derfor, jeg startede sagen. Jeg har med andre ord ikke fortrudt, at jeg har gjort det, og Konkurrencerådets afgørelse bekræfter mig da også i, at jeg har ret i min sag. Men jeg er heller ikke den naive skoledreng, der bliver ved og tror, at jeg kan gå på vandet. Jeg må erkende, at man kommer langt med en stor pengetank. Jo flere penge, du kan kaste efter et projekt, desto større er chancen for succes. Det gælder også her, fastslår Michael Sjøgaard, som nu i spænding afventer udfaldet af anken ved Konkurrenceankenævnet samt et svar fra landsretten i Køln.
I værste tilfælde underkender Konkurrenceankenævnet afgørelsen fra Konkurrencerådet, så Michael Sjøgaards muligheder for kompensation forsvinder, samtidig med at han stævnes ved den tyske landsret i Køln. I bedste fald stadfæster Konkurrenceankenævnet afgørelsen fra Konkurrencerådet, så Deutz og DMN kan meldes til bagmandspolitiet.
Samtidig skal landsretten i Køln altså afvise Deutz’ stævning af Michael Sjøgaard, hvis det overhovedet skal være muligt for ham at føre en erstatningssag ved de danske domstole. Først herefter vil det være muligt at få retten til at tage stilling til, om Michael Sjøgaard har krav på erstatning og – i så fald – hvor stort et beløb, der er tale om.
Eller som Michael Sjøgaard selv opsummerer situationen:
- Det kan blive alt fra konkurs til champagne.
Læs hele afgørelsen fra Konkurrencerådet her.
”Sagen er et godt eksempel på en stor virksomhed, som ulovligt tryner en lille konkurrent. DSB valgte en billigere løsning end den, som Deutz tilbød. Det fik Deutz til at spænde ben for DSB’s nye leverandør ved på flere måder at forhindre, at leverandøren fik adgang til de nødvendige reservedele. Vi vurderer, at der er tale om en strafbar overtrædelse, men vi vil afvente en eventuel ankesag, før vi oversender sagen til politiet,” sagde direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, om sagsforløbet ved Konkurrencerådets afgørelse i juni.