Deutz og DMN politianmeldt i konkurrencesag
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen politianmelder den tyske motorproducent og selskabets forhandler i Danmark efter stadfæstelse i Konkurrenceankenævnet.
Læs også: Fleco-direktør glæder sig over politianmeldelse
I afgørelsen slår Konkurrenceankenævnet blandt andet fast, at Deutz har misbrugt sin dominerende stilling i strid med både konkurrenceloven og Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
Konkurrenceankenævnet skriver i sin kendelse:
”… at Deutz har misbrugt sin dominerende stilling i strid med konkurrencelovens § 11 og TEUF artikel 102 ved at have forhindret virksomhedens samhandelsparter i andre EU-lande, særligt Equipco i Nederlandene, i at gennemføre parallelhandel med unikke Deutz-reservedele til den danske virksomhed Fleco, og ved at have nægtet at levere unikke reservedele fra sit forhandlernet til Fleco.”
Videre skriver Konkurrenceankenævnet:
”Aftalen mellem Deutz og DMN havde som sandsynlig konsekvens, at der i strid med de almindelige konkurrenceretlige principper skete en hindring af parallelhandlen og passivt salg fra Deutz’ forhandlere til Fleco, og at markedet derved blev opdelt. Konkurrenceankenævnet tiltræder dermed, at aftalen i sig selv er egnet til at skade konkurrencen, og at aftalen dermed har til formål at begrænse konkurrencen.”
- Ankenævnet har bekræftet, at det var ulovligt, da den tyske producent både egenhændigt og i samarbejde med den danske forhandler forhindrede salg af Deutz’ reservedele til en dansk virksomhed. Vi anmelder nu sagen til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet med henblik på strafforfølgelse, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.”… at Deutz har misbrugt sin dominerende stilling i strid med konkurrencelovens § 11 og TEUF artikel 102 ved at have forhindret virksomhedens samhandelsparter i andre EU-lande, særligt Equipco i Nederlandene, i at gennemføre parallelhandel med unikke Deutz-reservedele til den danske virksomhed Fleco, og ved at have nægtet at levere unikke reservedele fra sit forhandlernet til Fleco.”
Videre skriver Konkurrenceankenævnet:
”Aftalen mellem Deutz og DMN havde som sandsynlig konsekvens, at der i strid med de almindelige konkurrenceretlige principper skete en hindring af parallelhandlen og passivt salg fra Deutz’ forhandlere til Fleco, og at markedet derved blev opdelt. Konkurrenceankenævnet tiltræder dermed, at aftalen i sig selv er egnet til at skade konkurrencen, og at aftalen dermed har til formål at begrænse konkurrencen.”
Læs også: Fleco truet på eksistensen af ulovlig konkurrencesag
Selve overtrædelsen fandt sted før 1. marts i år, hvor bødeniveauet blev forhøjet. Deutz og Diesel Motor Nordic risikerer dog stadig anselige bødestraffe, lyder det fra Agnete Gersing.
- Vi vurderer, at det er en ganske alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven. Den type overtrædelser straffes med bøder i millionklassen.
Bøderammen for alvorlige overtrædelser var på 400.000-15 mio. kr. før 1. marts, mens meget alvorlige overtrædelser straffes med bøde på mindst 15 mio. kr. Den hidtil højeste bøde for misbrug af en dominerende stilling herhjemme tilfaldt Arla, som i 2006 måtte punge ud med 5 mio. kr.
Fleco-sag: Svært at beskytte de små virksomheder
I sagen mod Deutz og Diesel Motor Nordic har både DSB og Fleco lidt økonomiske tab, ligesom de danske skatteydere og togpassagerer har været berørte som følge af sagens karakter.
- De to selskabers ulovlige adfærd har været meget skadelig. Dels har DSB måttet betale en for høj pris for reservedelene. Dels vurderer DSB, at togpassagererne er blevet ramt af forsinkelser, fordi motorerne ikke blev reparereret i tide, understreger Agnete Gersing.