Kinesiske trucks skal løfte Dantruck-Heden
I foråret indledte den danske virksomhed i Uldum en screening af truckmarkedet i Kina. Resultatet er en netop indgået aftale med truckproducenten Zhejiang Hangcha Engineering Machinery Co. lidt syd for Shanghai.
- Vi mener, at vi har hægtet os på den kinesiske truckproducent af landets ca. 35, som der er størst perspektiv i internationalt i fremtiden, siger Lars Henriksen om valget af virksomheden Zhejiang Hangcha, til Dagbladet Børsen.
Lars Henriksen mener, at de prismæssigt meget konkurrencestærke kinesiske trucks vil forandre det skandinaviske marked, hvor Dantruck-Heden både sælger egenproducerede, importerede nye og brugte gaffeltrucks.
Selv om Lars Henriksen vægrer sig lidt ved ordet ”discount”, understreger han overfor Dagbladet Børsen, at de udstyrsmæssigt lidt skrabede, men udmærkede, billige kinesiske trucks vil blive en god ekstra valgmulighed for mange kunder med et mindre intensivt truckbehov.
I dag vælger den kundetype ofte at købe en brugt truck til i snit 75.000 kr. som alternativ til f.eks. en japansk Nissan til en nypris på ca. 200.000 kr. Men med kinesiske trucks, der fra ny vil koste ca. 70.000 kr., forudser Lars Henriksen, at noget af Dantruck-Hedens brugtsalg vil blive ædt af de kinesiske trucks. Samtidig forventer han at tage markedsandele fra konkurrenterne i og med, at Dantruck kan levere de billige, splinterny trucks, skriver Dagbladet Børsen.
Med introduktionen af de kinesiske trucks har Lars Henriksen sat sig det mål inden for et par år at ekspandere markedsandelen i Danmark til ca. 15 pct. mod 10 pct. i dag. I det øvrige Skandinavien skal markedsandelen vokse med ca. 3-5 pct. i samme tidsramme, fremgår det af Dagbladet Børsen.
Dantruck-Heden, som er en børsnoteret virksomhed, forventer en samlet omsætning i år på 275-295 mio. kr.