Danske topchefer lærer virksomheder at blive effektive
Langt flere virksomheder end forventet har koblet sig på Dansk Industris B2B-indsats for at gøre dansk produktion mere effektivt.
Håb om dominoeffekt: Indsatsen med at øge produktiviteten er først og fremmest fra virksomheden, påpeger Dansk Industri. Illustration: Colourbox.
- Lige i underkanten af 4.000 har enten brugt vores ledelsesscoreboard, deltaget i mentorordningen, deltaget i konference eller lignende. Så på indsigtsdelen ligger vi langt over målet, siger Hanne Sundin, projektchef i Dansk Industri.
Det gør man til gengæld ikke på den del, der hedder handling. Kampagnen har som mål, at 1.000 virksomheder skal sætte gang i tiltag, der forbedrer virksomhedens produktivitet. Knap 130 er kommet i gang.
- Men vi forventer, at vi har nået de sidste, når indsatsen er løbet ud om halvandet år, siger Hanne Sundin.
Topchefer har givet opskriften
Sidste år satte man 20 topledere sammen med den nu afgåede Solar-chef Flemming Tomdrup i spidsen. Panelet skulle udvikle nye anbefalinger til, hvordan industrien i Danmark kan øge produktiviteten ved at blive effektive og innovative, og det udmundede i 154 anbefalinger, som blev rettet mod både virksomheder og det politiske system og Peter Birch Sørensen, som er formand for den produktivitetskommission, som regeringen har nedsat.
Med disse anbefalinger har man så udviklet en række værktøjer, som virksomhederne kan bruge til at teste virksomhedens udfordringer i forhold til at forbedre produktiviteten. En lang stribe af tiltag som konferencer, task force-besøg og mentorordning udbreder budskaberne til virksomhederne. Hele indsatsen har virksomhederne selv som udgangspunkt, påpeger Hanne Sundin.
- I DI har vi i høj grad en faciliterende rolle, så vi understøtter, at det først og fremmest er en indsats fra virksomhed til virksomhed, siger hun.
Artiklen er en del af temaet Produktivitet.