23948sdkhjf

Dansk-norsk samarbejde bag ombygning af supplyskib til Australien

Dansk ekspertise og skandinaviske relationer er baggrunden for, at en nordmand med virksomhed i Danmark nu står i spidsen for ombygningen af et supplyskib til australske Tek-Ocean Energy Services.
Det tidligere norskejede offshore supplyskib Edda Sprint er netop nu på vej til Jurong-værftet i Singapore, hvor den endelige ombygning skal finde sted. Inden da har 10 danske og norske ingeniører været involveret i planlægningen og projekteringen af ombygningen, der blandt andet omfatter klargøring til og installation af to nye motorer inklusive kobling og ophæng. Motorerne skal drive pumperne til skibets FiFi 1 brandbekæmpelsessystem.

De to Cummins-motorer er leveret af VMS Technologys danske søsterselskab, handelsselskabet DT-Interlink, der også leverer lyddæmpere til udstødningssystemet. Begge virksomheder er en del af den danske aktør på markedet for maritim industri, ingeniørtjenester, udstyr og projektledelse, Vestergaard Group.

I forbindelse med salget og ombygningen skifter Edda Sprint navn til Tek-Ocean Spirit. Det australske rederi er hjemmehørende i Melbourne, Victoria, på Australiens sydøstkyst. Det er også her, supplyskibet skal anvendes i forbindelse med olieefterforskning i Det Tasmanske Hav.

VMS Technology har sammen med sine strategiske samarbejdspartnere Maritime Engineering og Scanel International også forberedt skibet til installation af et HiPAP system, High Precision Acoustic Positioning, et sonarsystem, der anvendes i forbindelse med undervandsindspektion, ligesom der skal etableres et mezzanindæk med plads til en ROV, en fjernstyret undervandsbåd. En hurtiggående redningsbåd er der også gjort plads til, og under dæk bygges et nyt rum til hydraulik.

VMS Technology fik opgaven på anbefaling fra virksomhedens eksisterende kunde, Østensjø Rederi

- En opgave af denne art kræver indgående forståelse for skibsbygning og -dimensionering. Der stilles mange funktionalitetskrav til skibets indretning, så opgaven har krævet mellem 60 og 70 detaljerede tegninger og dokumenter, oplyser Bjørn Strandos, administrerende direktør og stifter af VMS Technology.

Tek-Ocean Spirit forventes klar til sejlads efter ombygningen i december i år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078