AP&T vokser sammen med bilindustrien i Kina
For AP&T har det været en bevidst strategi at være en del af udviklingen i den kinesiske bilindustri.
Med fokus på udstyr til avanceret formning af sikkerheds- og letvægtskomponenter til biler er medarbejderantallet i virksomheden steget fra fem til 23 på fem år.
"Og AP&T har etableret sig om en førende leverandør af komplette pressehærdningslinjer til både internationale aktører med produktion i Kina, og kinesiske producenter med fokus på hjemmemarkedet", lyder det fra virksomheden.
Der produceres nu 18 millioner biler årligt i Kina, og den mængde forventes at stige kraftigt de kommende år.
Bevidst strategi
For AP&T har det været en bevidst strategi at være en del af udviklingen i den kinesiske bilindustri. Strategien har båret frugt ved at lytte og tilpasse tilbuddet efter markedets behov og ønsker, fortæller Joachim Ullberg, Director Sales and Marketing Asia i AP&T i Shanghai.
"Med i bagagen, da vi kom til Kina, havde vi succesrige installationer hos kendte kundenavne i Europa, som f.eks. Fiat, VW og Magna, men nu er det vores installationer hos kunder, som Baosteel, FAW, og Great Wall Motor, der er vigtigst for os, når vi taler med nye kunder", siger han.
Opskriften på succes har været at ansætte og uddanne medarbejdere lokalt i Kina med forståelse for lokale forudsætninger og virksomhedskulturen, forklarer han.
I de kommende år ser AP&T et stort potentiale for sine automationsløsninger. Men strategien fremadrettet handler også om at udvikle service- og eftermarkedsydelser, så de leverede installationer fortsætter med at være lønsomme over tid. Derfor rekrutteres og uddannes nye serviceteknikere, som skal give den tryghed og sikkerhed, som kunderne behøver for at få det mest muligt ud af deres installation, fortæller AP&T.
"Man kan sige, at vi går ind i en ny, mere moden fase. Vi skal ikke kun levere og sørge for, at kunderne får en rigtig god løsning med høj tilgængelighed og lønsomhed. Vi skal også hjælpe kunderne med løbende at være lønsomme, så vi får næste handel i hus. Og den næste", siger Joachim Ullberg.