FAKTA: Det siger de om Trængselskommissionen
Der er mange meninger om Trængselskommissionens konklusioner, som blev fremlagt torsdag. Her er nogle af dem.
- Det virker en anelse nølende at se bort fra Trængselskommissionens anbefalinger om et storskalaforsøg med roadpricing. Her kan vi - for hvad et par kilometer motorvej koster - afprøve en teknologi, der vil mindske CO2-udledningen markant og reducere antallet af de milliondyre spildtimer i bilkøer betydeligt.
* FDM's administrerende direktør, Thomas Møller Thomsen, mener, at man bør sætte ind, hvor der er mest mobilitet for pengene:
- Trængselskommissionens kommissorium sætter imidlertid en række begrænsninger ved på forhånd at pege på cykler og kollektiv transport som den foretrukne løsning.
- FDM er ikke enig i, at den bedste løsning er at begrænse mobiliteten. Et større fokus på vejene vil kunne give en positiv effekt.
* Sekretariatschef i Dansk Vejforening Søren Bülow mener, at omkostningerne til et roadpricingsystem kan komme til at koste det samme som Togfonden, fordi et lignende system blev vurderet til at koste 40 milliarder kroner i Holland:
- Danmark er mindre end Holland, men vi har ikke ligefrem tradition for at kunne indføre komplicerede IT-projekter hurtigt og billigt.
* Branchedirektør i DI Transport Michael Svane:
- Roadpricing er et interessant værktøj i forhold til at tackle trængslen. Det er dog helt afgørende, at man ikke pålægger erhvervslivet yderligere afgifter.
Branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader:
-Trængselskommissionen fokuserer stort set udelukkende på trængsel og formår hverken at reducere CO2 udledningen eller at bygge bro til regeringens målsætning om, at transportsektoren skal være uafhængig af fossile brændsler i 2050. Det er skuffende.
/ritzau/