Tovinget havvindmølle med nyt produktionskoncept
Envision Energy og Schneider Electric Danmark tester nu en Plugnplay Grid Connection Container til en tovinget 3,6 MW havvindmøller ud for Thyborøn. Den skal sænke omkostningerne, og containeren er en del af den modulopbygning, der sparer både tid og penge.
- Vi lægger et stort ansvar ud til vores underleverandører, men modulerne er med til at gøre det meget hurtigere at samle møllen, så vi sparer mange mandskabstimer, hvilket er med til at reducere omkostningerne ved produktionen, siger Jan Bisgaard, der er senioringeniør i Envision Energy Danmark.
Duetten tester en grid-container sammen med prototypen. I grid-containeren har Schneider Electric samlet det elektriske system med blandt andet transformatorer, 36 kV-anlæg, lavspændings-fordelingstavler og UPS. Containeren er kort sagt en færdig løsning, der fungerer som forbindelsesled mellem havvindmøllens converter-system og el-nettet. Og containerens størrelse er også en fordel i forhold til transport til alverdens offshore vindmølleparker.
- Containeren er en termisk- og korrosionsbeskyttet 20 fods container i de ISO-mål, der passer til containerskibe. Dermed vil transport af containeren følge de normale priser på container-transport, hvilket er billigt i forhold til transport af andet udstyr til offshore vindmølleparker. Vi er selvfølgelig meget stolte af at være med til at udvikle fremtidens havvindmølle, som kan være med til at fremme brugen af vindenergi, siger Joe Andersen, vicepresident for Infrastructure Business i Schneider Electric Danmark.
Kvalitetssikringen af container-modulet sker hos Schneider Electric så montage, test og idriftsættelse bliver forenklet on-site. Det reducerer montagetiden, hvilket sparer Envision Energy for mandskabstimer og minimerer risikoen for fejl, da grid-systemet i containeren allerede er testet på Schneider Electrics fabrik i Frankrig.
Vingerne på den nye havvindmølle er også med til at sikre lavere omkostninger. For det første er der sparet en vinge væk i forhold til de almindelige vindmøller, uden det ifølge Envision går ud over møllens produktivitet. Men selve vingedesignet er også med til at sikre besparelser.
- Vingerne er todelte, så de er mere fleksible. Man kan sikre en mere aerodynamisk position, som kan være meget vigtig i forhold til ekstremsituationer, hvor møllen bliver presset af kraftig vind. Ved at skabe mere aerodynamik viser vores beregninger, at man kan reducere 30 procent af belastningen i fundamentet. Det betyder, man kan spare på materialerne og dermed også på produktionen, siger Jan Bisgaard.
Modulerne til prototypen af den tovingede mølle er ved at blive produceret, inden den ifølge planen skal samles i Frederikshavn. Her vil der blive foretaget yderligere test, inden vindmøllen bliver rejst i Envision Energys innovationsområde ved Thyborøn. I første omgang skal containeren testes til 3,6 MW havvindmøller, men testen bliver med stor sandsynlighed udvidet til også at gælde en 6 MW-mølle.