LEGO-salget boomer
For ottende år i træk erobrede LEGO Koncernen i 2011 markedsandele i et stillestående legetøjsmarked. Den globale markedsandel er nu 7,1 procent. Omsætningen steg til 18,7 milliarder kroner.
Årets driftsresultat steg til 5.666 mio. kr. mod 4.973 mio. kr. i 2010. Årets resultat steg til 4.160 mio. kr. mod 3.718 mio. kr. i 2010. Omsætningen steg 17 procent til 18.731 mio. kr. mod 16.014 mio. kr. i 2010.
- Det er et særdeles tilfredsstillende resultat, hvor overskuddet er vokset pænt. Væksten i salget på det nordamerikanske marked fortsatte med uformindsket styrke, og også på de fleste europæiske og asiatiske markeder fik vi tocifrede stigninger i omsætningen, siger Jørgen Vig Knudstorp, adm. direktør i LEGO Koncernen.
Det er blandt andet salget af licensbaserede produktlinjer, der oversteg forventningerne væsentligt i 2011. Det gælder eksempelvis LEGO produkter baseret på Star Wars, Harry Potter og Pirates of the Caribbean.
Også salget af klassiske linjer som LEGO City, LEGO Technic og LEGO Creator voksede kraftigt, mens koncernens store produktlancering i 2011, LEGO Ninjago, som er en kombination af traditionelle byggesæt og såkaldte spinnere, har overgået forventningerne og var den største produktintroduktion i koncernens historie.mola