23948sdkhjf

Wofie til at drive virksomhed med god samvittighed

Gode gerninger og god forretning kan godt kombineres. Det var budskabet til 350 studerende fra alle dele af Aalborg Universitet, som i en uge i marts måned havde valgt at melde sig til intensiv iværksætterworkshop med social innovation som tema.
Projektleder Nanna Tribler fra "Workshop for Innovation and Entrepreneurship" (Wofie) vil gerne have de studerende til at tænke over, hvordan de kan fremme sociale og miljømæssige mål for en god sag og samtidig tjene penge på det. Sociale entreprenører associeres ofte med non-profit organisationer, men det er langt fra ensbetydende med, at man ikke kan opnå et overskud med sin socialøkonomiske virksomhed.

Nanna Tribler henviser til, at forbilleder blandt de sociale entreprenører ofte er dygtige til at udvikle og bruge helt nye forretningsmodeller, som gør det muligt for dem at påvirke samfundet og samtidig skabe en god omsætning.

En undersøgelse fra Dansk Industri har for nylig kritiseret de færdiguddannede kandidater fra danske universiteter for at være for dårligt rustede til at dække private virksomheders behov. Nanna Tribler ser workshoppen som et godt eksempel på, at nogle universiteter faktisk gør sig stor umage med at forsyne studerende med de evner, som erhvervslivet efterspørger, når de studerende nærmer sig afslutningen på studierne:

- Wofie handler om, at de studerende skal arbejde tværfagligt og innovativt, overholde deadlines og bruge deres teoretiske viden i praksis. Hertil får de konkrete innovations- og entreprenørskabsværktøjer med sig, som de kan bruge direkte i deres kommende virke. Og så er Wofie et godt eksempel på, at Aalborg Universitet har forstået vigtigheden af at være et netværksuniversitet, hvor alle vores satellitter og fakulteter er involveret – lige som selskaber, datterselskaber og afdelinger også fungerer ude i den virkelige verden, som DI snakker om, forklarer hun.mola
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067