PMV: Milliardordrer venter danske metalvirksomheder
Forsvarets indkøb af nye pansrede mandskabsvogne kommer til at sende en bølge af ordrer ind i dansk industri, garanterer de fire kombattanter.
Et af de våben, der især køres i stilling, er de såkaldte modkøbsordrer, hvor producenterne lover at involvere danske virksomheder i produktionen af de mange køretøjer.
Læs mere om de enkelte leverandørers planer og løfter til dansk industri, hvis de vinder ordren:
Tyskere vil åbne ny fabrik i Danmark
BAE Systems satser på 75 danske underleverandører
General Dynamics satser på to heste
Nexter på leverandørjagt
Det betyder, at danske metalvirksomheder har udsigt til ordrer i milliardklassen. Og det er ingen tilfældighed, at producenterne i høj grad involverer dansk industri.
Tyskere vil åbne ny fabrik i Danmark
BAE Systems satser på 75 danske underleverandører
General Dynamics satser på to heste
Nexter på leverandørjagt
- De forskellige firmaer indgår kontrakter med danske spillere inden for forsvarsindustrien, og det gør de sikkert hver især for at fremstå mere lækkert overfor køberen. Det er sikkert ikke for dansk industris skyld, men omvendt tror jeg ikke, de ville indgå samarbejder, hvis de ikke føler, de er noget værd, forklarer Rune Hoffmann, der er militæranalytiker på Center for Militære Studier på Københavns Universitet.
Alle potentielle leverandører har da også tradition for at samarbejde med danske virksomheder. Både BAE Systems og General Dynamics har allerede i dag køretøjer i det danske forsvar, som er leveret med danske underleverandører, FFG har samarbejdet med en række danske virksomheder om en opgradering af de nuværende M113-mandskabsvogne, og også Nexter bruger danske underleverandører til sine VBCI-mandskabsvogne.
Lover mange ordrer
Uanset hvem der vinder ordren, er der dog lagt op til en klar øgning af det danske engagement. Metal Supply har været i kontakt med alle kombattanter, og de lover, at danske virksomheder i høj grad vil blive tilgodeset.
- Vi vil lægge så meget produktion som muligt i Danmark. Den industrielle model for CV90 involverer oprigtigt landets lokale industri i køretøjets produktion og også i støttefunktionerne. Hvis vi vinder PMV-konkurrencen, skaber vi over 200 bæredygtige, lokale jobs her i Danmark, lover Paul Hitchcock, vice president hos BAE Systems.
- Vi vil prøve at source så meget som muligt til Danmark; mekaniske dele, elektronik, beskyttelse og så videre, forklarer Karsten Glauning, der er head of sales and project development, Military Programs Division hos FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft.
- Danske virksomheder kan få opgaver med alt fra maskineri, drejning, fræsning og slibning af metaldele til elektriske dele, teknologidele, som skal udvikles, og montage, forklarer Thomas Lattmann, director International Business & Services Europe North hos General Dynamics.
- Vi har identificeret mere end 40 danske leverandører, der lever op til vores krav både til det danske IPCV-program, men også til det franske, sagde Alexandre Penley, chef for salg og forretningsudvikling i Europa hos Nexter, da han talte ved Danish Defence & Aerospace Conference i januar.
Politisk beslutning mangler
Alle fire producenter har indleveret deres endelige bud, som nu er ved at blive evalueret. Efterfølgende er det en politisk beslutning, hvilken producent der vinder ordren.
- Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse kommer med en indstilling. I sidste ende bliver det lagt på politisk niveau, hvor der besluttes, hvad man køber, og de gør det på baggrund af den indstilling, de får fra forsvaret, forklarer Rune Hoffmann
- I udbuddet taler man om 206-450 mandskabsvogne, men det reelle tal kommer nok til at ligge et sted i mellem. Det afhænger nok også lidt af prisen, og hvad man kan få for pengene. Hvis det er noget, man virkelig gerne vil have, kan man gå lidt på kompromis med mængden og så få et mere avanceret køretøj, slutter han.
Artiklen er en del af temaet Pansrede mandskabsvogne.