PMV: General Dynamics satser på to heste
General Dynamics vil bruge 20 års samarbejde med danske virksomheder til at lande en ny lukrativ ordre.
General Dynamics har yderligere den fordel, at det danske forsvar allerede har Piranha’er i drift, og det er blandt andet den erfaring, man vil bygge videre på, hvis man vinder det eftertragtede udbud på nye mandskabsvogne.
- En del af vores plan er at vedligeholde alle de aktiviteter, vi har haft i fortiden, og som stadig fungerer. Vi har en base med 200 danske virksomheder, men selvfølgelig vil de ikke alle få opgaver, fortæller Thomas Lattmann, director International Business & Services Europe North hos General Dynamics.
Jo flere køretøjer, jo flere ordrer
Han vil endnu ikke lægge sig fast på, hvordan General Dynamics vil opfylde sine modkøbsforpligtelser i Danmark, men understreger at der er masser af potentielle ordrer for danske underleverandører.
- Vi har ikke besluttet, hvor meget vi investerer i direkte tilknytning til PMV'erne, og hvor meget vi vil tilføre danske virksomheder ad andre veje. Men jo flere køretøjer der bestilles, jo mere vil vi indkøbe i Danmark, forklarer Thomas Lattmann.
- Der er dele, som vi umiddelbart kan købe i Danmark, men derudover er der investeringer og teknologioverførsel. Danske virksomheder kan få opgaver med alt fra maskineri, drejning, fræsning og slibning af metaldele til elektriske dele, teknologidele, som skal udvikles, og montage, uddyber han.
- Vores status lige nu er god. Vi er optimistiske med hensyn til at opfylde vores forpligtelser. Vores arbejde her over de sidste to årtier gør, at vi er langt fremme, og lige nu har vi mere end 50 procent af de nødvendige aftaler i hus, siger Thomas Lattmann.
Satser på langsigtede samarbejder
Den amerikanske koncern har ifølge egne tal ved tidligere projekter indfriet modkøbsforpligtelser på 1 mia. kr., og har derudover genereret fortsatte samarbejder med danske virksomheder for 550 mio. kr. – og det spor vil man fortsætte nedad, hvis man vinder PMV-ordren.
- Vores strategi har altid været at skabe langsigtede udviklingsprojekter med danske virksomheder. Vi har to eksempler: da vi først startede med at arbejde med Falck Schmidt Defence System, var de bare en lille virksomhed, og det sammen med Ten Cate, forklarer Thomas Lattmann.
- Jeg foretrækker at finde bæredygtige samarbejder. Det tager måske lidt længere tid, men når vi har dem, giver det yderligere opgaver til danske virksomheder, fortsætter han.
Artiklen er en del af temaet Pansrede mandskabsvogne.