Danske vindmøllevirksomheder jagter nye markeder
Ekspansionsplanerne ligger klar hos Danmarks største vindmøllevirksomheder, og det indebærer en kraftig udvidelse på nye markeder.
Hos konkurrenten Vestas er det også målet at øge markedsandelen, og som markedsleder er man allerede til stede i en mængde lande i Europa, Asien og Nordamerika. Men også Vestas forventer at der er tiltag på vej, der kan mangedoble efterspørgslen efter den miljøvenlige teknologi i lande, der ikke p.t. er oversået med vindmøller.
Hos vingeproducenten LM Glasfiber tumler man også med ekspansionsplaner. For øjeblikket satser man hårdt på USA, hvor man er i gang med at bygge en ny fabrik i Arkansas, der på sigt kan blive koncernens største. På længere sigt er det dog helt andre markeder, der kan blive interessante.
- Det, vi ser i øjeblikket, er, at de fleste lande viser en stærkt stigende interesse for vindenergi, og hvad vindenergi kan. Jeg forventer, at mange flere lande i fremtiden vil implementere en stor del vindenergi i deres selvforsyning, og vi ser spirende markeder i både Sydamerika, Mellemamerika og også Mellemøsten og i Afrika, udtaler kommunikationschef Steen Broust Nielsen fra LM Glasfiber til Børsen.