Kasserede elmotorer får nyt liv
Elmotorer kasseres og ender som skrot. Men de kan reddes ved renovering og få et nyt liv med mange driftstimer.
Ordene kommer fra Patrick van Noten, manager i belgiske Pyrox, der er specialist i renovering.
Han taler for, at elmotorer fra udtjente industrianlæg renoveres i stedet for at skrottes, da mange dele er fuldt funktionsdygtige selv efter mange års drift. Det gælder statorhuset, statorens pakke af jernblik, rotoren med aksel, jernblik og istøbte aluminiumstave.
Og der er en god grund til at gøre det, siger Patrick van Noten: Det er billigere at renovere end at købe nyt.
- Rotoren tages ud, pudses af og får nye kuglelejer. Statoren anbringes i renseovn. Lak og papirisolation brændes af. Kobberviklingerne gribes med en stor tang og trækkes ud med talje. Statoren og dens noter renses med fil, sandpapir og trykluft, inden den får nye viklinger. Motoren samles, afprøves og er som ny, forklarer Patrick van Noten.
Han er manager i firmaet Pyrox, der ligger i byen Turnhout i Belgien tæt på den hollandske grænse. Vi befinder os i den flamsk-talende del af Belgien.
Pyrox, som blev stiftet i 2012, bygger primært ovne til industrien herunder genbrugsindustrien. Der er forhandlere i hele Europa, og her kan nævnes firmaer i Polen og Italien, som er specialiseret i elmotorer.
Også i Danmark
Der er flere elektro-mekaniske værksteder i Danmark, som tager sig af elmotorer. Ofte er det kun nye kuglelejer, men motorer, hvor statorviklingen som følge af overbelastning er brændt af, kan også forsynes med ny vikling ikke mindst for motorer, der ikke længere er på lager.
Hos Fabrika i Randers siger Jens Amdisen:
- Vi gør ikke noget her, vi bruger underleverandører, da det ikke kan betale sig i Danmark.
Hos Electrocare i Søborg med værksted i Frederiksværk renoverer man også elmotorer med nye viklinger. Til større motorer bruges en ovn, de kender dog ikke belgiske Pyrex, mens mindre opvarmes med gasbrænder.