KT Stålindustri løfter specialopgaver
Ladestandere til de københavnske el-cykler og knudepunkter til komplekse dome-byggerier er nogle af de specialopgaver, der løses i KT Stålindustris konstruktionsafdeling.
3
Billeder
Robert Krogh Petersen er leder af konstruktionsafdelingen hos KT Stålindustri i Slangerup. Her ses han i selskab med et udpluk af kabinetterne til de 2.302 ladestationer til el-cyklerne i København.
Det er en af de specialopgaver, som KT Stålindustri i nordsjællandske Slangerup løser i øjeblikket.
Det sker i virksomhedens konstruktionsafdeling, hvor otte mand har hænder og hoved fyldt med meget varierede opgaver, som ofte løses i samarbejde med både plade- og maskinafdelingerne internt i huset.
Dome-byggerier
En anden af de aktuelle opgaver er de metal-knudepunkter, der er brugt i de dome-byggerier, der er skudt op på Københavns Havn og senest på Bornholm i forbindelse med folkemødet. Og endnu mere aktuelt har KT Stålindustri fået en ordre på inddækning i begge ender på den kommende bro mellem Christianshavn og Havnegade i København.
- Vi er meget projektorienterede, og vi laver alt selv, fortæller Robert Krogh Petersen, der har været leder af konstruktionsafdelingen i 10 år.
Han var også med, da KT Stålindustri byggede den såkaldte Batwing, som hang under Galathea 3-ekspeditionen i 2006-2007 og var spækket med måleudstyr fra blandt andet Reson, som også holder til i Slangerup.
- Vi har gjort meget for at have de rigtige medarbejderprofiler specifikt til at håndtere komplekse projekter. Folk som både er fagligt meget dygtige og kan gå i dialog med kunden om, hvordan man for eksempel gør emnet billigst muligt at producere og samtidig evner at planlægge og styre en kompleks leverance med mange delprocesser og levere den til tiden, påpeger Robert Krogh Petersen.
Produktionsmodning
Lige nu er et større parti ladestationer på vej til galvanisering, og rundt i værkstedshallen står flere projekter klar til at blive sendt afsted. Og flere opgaver er på vej ind, og det gælder alt fra fundamenter til styreskabe og generatorer i vindindustrien til en ny specialtrappe til en privatkunde.
Udover striben af specialopgaver i konstruktionsafdelingen, så er KT Stålindustri også med, når emner skal forberedes til masseproduktion.
Selve produktionen af et emne kan sagtens foregå på fabrik i eksempelvis Østeuropa eller Asien, men produktionsmodningen foregår i Slangerup.
- Vi laver forarbejdet på en serie. Vi skaber værktøjerne, optimerer opgaven, og sørger for at alle fejl findes, inden det sættes i produktion, fortæller Robert Krogh Petersen, der arbejder tæt sammen med de ingeniører, der skal have emnet produceret.
- Ingeniørerne vil gerne prøve processen af, inden de sætter opgaven i gang på en fabrik et sted i verden, forklarer han og ser det som en stor fordel, at konstruktionsafdeling og ingeniører i første del af processen har fordel af nærheden og samme sprog.
- Vi produktionsmodner, så alle børnesygdommene er væk. For der er altid noget, der kan lade sig gøre på en tegning, som ikke kan lade sig gøre i virkeligheden, forklarer Robert Krogh Petersen.